چکیده:
امروزه ارتباطات و تبلیغات مهمترین بستر انتقال و ترویج فکر، فرهنگ، ارزشها و هرگونه پیام به دیگران است و همه مذاهب، مکاتب و ملل از رهگذر رسانههای گوناگون، سعی در تبلیغ همه جانبه مرام خویش دارند. در مسیر گسترده و طولانی ارتباطات و تبلیغات، اتخاذ روشهای صحیح، کارآمد و متنوع میتواند بیش از هر عامل دیگری به موفقیت فرآیندهای ارتباطی بینجامد.در روزگار کنونی تقابل نظام سلطه جهانی با فرهنگ حق محور و توحیدی اسلام بیش از هر زمان دیگر تبلور یافته و صف مؤمنان و مستکبران را به روشنی جدا ساخته است. آیات حیاتبخش قرآن به عنوان تکیهگاه جبهه توحیدی، مشحون از روشها و تجربههای دعوت و ترویج انبیاء و اولیاء است و آبشخور جبهه استکباری، کیدها و مکرهای شیطانی که همواره برای گمراه کردن بشر بر سوگند دیرین خود استوار بوده، متنوعترین روشها را در راستای دعایه و پروپاگاندا، با تکیه بر ابزارهای رسانهای مدرن بهکار میگیرند. در مقاله حاضر ضمن مرور و مقایسه روشهای تبلیغی دو جبهه، روشن میشود که مهمترین ویژگی روشهای تبلیغ قرآنی در مقام اجرا، پایبندی به ارزشها، حقایق، جامعنگری، توجه به همه ابعاد حیات انسانی و پیشتازی اسوهها در عمل است؛ در حالی که روشهای تبلیغ در جهان امروز به خاطر عدم پایبندی به حق و حقیقت، عدم انطباق قول و فعل، معنویت گریزی و استفاده از وسایل مشروع و نامشروع قادر به تأثیرگذاری دراز مدت و ایمان آفرینی و ایجاد امید پایدار به سعادت و فلاح در انسانها نیستند.
خلاصه ماشینی:
"عدم درخواست دستمزد موضوع عدم درخواست اجر و مزد مادی و پول از مردم جهت تبلیغ و هدایت آنان، یکی از مهمترین ویژگیهای انبیاء و نشانه صداقت آنان در دعوتشان بوده است چنانکه در بسیاری از آیات قرآن بدین موضوع تصریح شده: «فإن تولیتم فما سألتکم من أجر إن أجری إلا علی الله و أمرت أن أکون من المسلمین» (یونس:72)؛ و اگر از قبول دعوتم روی بگردانید، (کار نادرستی کردهاید چه اینکه) من از شما مزدی نمیخواهم مزد من، تنها بر خداست!
برخی دیگر از شیوههای تبلیغی نیز که بنا بر آیات قرآن و روایات معتبر در دستور کار چهرههای قرآنی و انبیاء و اولیاء الهی بوده و در دامنهای محدودتر مورد بهرهبرداری قرار گرفته، بدین قرار است: 1)همراهی و مدارا با مخاطبان، 2)تبشیر، 3)فعالیت پنهانی، 4)مبارزه عملی با شرک، 5)خطاب توأم با عقل و وجدان (فطرت)، 6)تحریک ایمان، 7)صبر و استقامت، 8)نظم و وقت شناسی، 9)دعوت به اصلاح اقتصادی، 10)خطابه و سخنوری، 11)وعظ و اندرز، 12)حکمتهای ظریف و دقیق، 13)تکلم به زبانهای متعدد، 14)احقاق حق و داوری عادلانه، 15)آواز نیکو، 16)پیشتازی در خیرات، 17)توجه ویژه به خانواده، 18)تلاش برای دفع اتهام، 19)سپاسگزاری دائم، 20)تأسیس کعبه، مساجد و مراکز تبلیغی، 21)اهتمام ویژه به نماز و زکات، 22)مهماننوازی، 23)اقناع تدریجی، 24) تشکیل کادر اصلی و مرکزی دعوت."