Skip to main content
فهرست مقالات

کودک و جریان بین المللی رسانه

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"هدف دیگر این دفتر ابتکار عمل‌ برای افزایش قابلیت‌ها و توانمدیهای کودکان به عنوان استفاده کنندگان از رسانه‌هاست»(لیتزن:ج) اولا کارلسون،سرپرست دفتر مذکور،هدف کتاب را ارائه خطوط کلی و گسترده در زمینه کودکان و رسانه‌ها در جهان دانسته و معتقد است‌ نقطه کانونی کتاب بررسی موضوعات رسانه‌ای از ابعاد مختلف جهانی‌ است. در کتاب آمده است:«از جمله دلایل عرضه و گسترش کانالهای‌ تلویزیونی موسوم به کانالهای ماهواره‌ای تجاری جهانی برای کودکان، این بینش و طرز فکر است که کودکان کشورها و خانواده‌های ثروتمند پول زیادی در اختیار دارند چه از لحاظ توجیبی که از والدین فرد می‌گیرند و چه از لحاظ نفوذی که در خانواده‌ها برای مصرف دارند،همچنین تجربه‌ نشان می‌دهد که اگر کانال کودک در یک کشور بسیار پرطرفدار باشد،به‌ زودی به صورت رقیب پرقدرت کانالهای ملی کشورهای دیگر خواهد آمد. »(همان:37 تا 39) با توجه به ضعف ادبیات تحقیق مربوط به جایگاه و حقوق کودک‌ در تبلیغات تجاری Advertising یافته‌های این بخش می‌تواند برای استفادهء ابزاری از دختربچه‌ها در عکس روی جلد اکثر ماهنامه‌های‌ خانوادگی از همه جا آشکارتر است؛سالهاست که کودکان با آرایش غلیظ، پوشش و ژست خاص به روی جلد نشریات می‌آیند تا عقده‌های سرکوب‌ شدهء مخاطبان را ارضا کنند کشورهایی مثل هند و افریقای جنوبی کاملا به برنامه‌های‌ تلویزیونی خارجی به خصوص آمریکایی وابسته‌اند محققان داخلی سودمند باشد. 3-در این کتاب نامی از تجربیات و فعالیتهای انجام شده در ایران‌ نیست،در حالی که چند سال است جشنوارهء بین المللی فیلم کودک به‌ طور مرتب در ایران برگزار می‌شود و علاوه بر این کانون پرورش فکری‌ کودکان سابقهء نسبتا طولانی در این حوزه دارد،عدم اشاره به فعالیتهای‌ مذکور جای سؤال دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.