Skip to main content
فهرست مقالات

کودکی بر ساخته ای اجتماعی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کودکی، اجتماعی، دوران کودکی، دوران کودکی و فضای اجتماعی، بزرگسالان، دوران کودکی و حریم‌شکنی، روتلج، جامعه‌شناسی، کنترل، پارادایم جدید جامعه‌شناسی دوران کودکی

خلاصه ماشینی:

"نویسنده در این فصل به‌ مفاهیم مطرح شده از سوی متفکران برای توضیح دوران کودکی،یعنی‌ کودک وحشی،کودک طبیعی و کودک اجتماعی که به ترتیب مرتبط با قرون وسطی،عصر روشنگری و مطرح شدن انسان‌شناسی و قوم‌نگاری و زمان حال است،می‌پردازد و سپس به نظریه‌های اجتماعی شدن کودک (به تصویر صفحه مراجعه شود) و روانشناسی رشد که به ترتیب ناشی از پارادایم پارسونز و پارادایم پیاژه‌ است،اشاره می‌کند. وی اشاره می‌دارد که در مدرنیته،با تغییر روشهای تربیتی حالت سمبولیک،سیستم تنبیهی تضعیف‌ شده و با کاستن از نگرش به فعالیتهای کودکان با توجه به جنس،هوش باید طرز فکر سنتی درباره کودک را کنار بگذاریم هر چند این کار ما را با تناقض‌ پیچیده‌ای مواجه می‌سازد زیرا در زمانه‌ای که مفاهیم هویت و انسجام اجتماعی، شکننده‌تر از هر زمان دیگری هستند،در پیش گرفتن این رویه به مثابه کمرنگ‌شدن‌ پیوستگی به قیود اجتماعی خواهد بود کودک مدرنیته در مدرسه و خانه،پلیس و نگهبان خود می‌شود؛حامیان این درونی‌ سازی،آموزگاران کودک-محور،روان‌شناسان آموزشی،مشاوران مدارس، انجمنهای اولیا و مربیان،مددکاران اجتماعی و متخصصان بهداشت روان‌اند و سن،برای نیازهای و قابلیتهای ویژه آنها جایگاه مهم‌تری در نظر گرفته می‌شود. نویسنده‌ اما معتقد است که همیشه جنایت کودک بر کودک وجود داشته ولی‌ آنچه این واقعه بخصوص را بیشتر در نظر می‌آورد،نگرانی جامعه در مورد از دست رفتن کنترل اجتماعی و مفاهیم بی‌گناهی و معصومیت‌ است از این رو به مفاهیم سنتی دوران کودکی مبتنی بر تفاوت سنی، (به تصویر صفحه مراجعه شود) دوران کودکی از ابتدا به عنوان‌ دوره‌ای مستقل،در بینش‌ جمعی وجود نداشته و الگوهای‌ مراقبت از کودک،براثر تحول‌ پدیدار شده‌اند منش طبیعی،بی‌گناهی و آسیب‌پذیری اشاره می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.