Skip to main content
فهرست مقالات

مردان و اندیشه ها/ گفتگو

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

مترجم:

خلاصه ماشینی:

"لوی-استروس‌ می‌پرسد،در تاریخ بشر چه واقعه‌یی از این بزرگتر روی داده است؟ فقط انسانشناسان می‌توانند ارزش فنی استدلالهای استروس را ارزیابی کنند،لیکن مبارز طلبی اندیشه‌های او در برابر اندیشه‌های ما دربارهء انسان و جامعه،تاریخ و رسوم اجتماعی، زبان،و ماهیت اساطیر،تردیدناپذیر و جالب است. آیا می‌توان گفت که قومشناسی و قومنگاری( ethnography )-که بلافاصله مفهوم زمینهء کار را به ذهن شخص عادی می‌آورد-اجزاء یک انسانشناسی جدید و واقعی،یک علم انسان، هستند که قومنگاری مواد ممکن را برای آن علم فراهم می‌آورد؟ لوی-استروس:بی‌تردید. آیا درست است که بگوییم فکر فروید به یک معنی مقدمهء بعضی از اندیشه‌های شما دربارهء آگاهی و اسطوره‌شناسی( mythology )است:یعنی فصلی مقدم بر انسانشناسی جدید؟ لوی-استروس:جواب روشنی برای این پرسش ندارم. آیا نظر شما دربارهء نقش اساسی‌ زبانشناسی در فهم جامعهء بشری به هیچ نظری در مورد منشاءهای زبان منجر نمی‌شود؟ لوی-استروس:جرأت جواب دادن ندارم. در اینجا مسئله‌ای پیش می‌آید درست شبیه مسئلهء اسطوره‌شناسی-زیرا در این مورد نیز کوششی شده است برای ترجمهء اسطوره به چیزی غیراسطوره‌ای،ولی چیزی‌که به آن می‌رسیم‌ عموما بدترین نوع پیش‌پاافتادگی است. باتوجه به احساس شما دربارهء موسیقی و باتوجه به این واقعیت که به اولین جلد کتاب خام و پخته ساخت موسیقی داده‌اید(حتی بخشهای مختلفش را طوری عنوان داده‌اید که گویی sonata ها، variation ها، cadenza ها، arpeggio ها هستند)،آیا احساس‌ شما این نیست که موسیقی در فرهنگ تکنولوژیک غربی ما اهمیت بسیار زیادی می‌یابد،احتمالا به حدی که هنوز تصور پذیر نیست؟یعنی اینکه به صورت ذخیرهء حیاتی افزاینده‌ای از معنی‌ و احساس درخواهد آمد؟ لوی-استروس:تا این حد نباید بر جنبهء موسیقی در خام و پخته تکیه کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.