Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی روشهای تحقیقی غرب در برخورد با مسائل روانشناسی اجتماعی ایران

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی ،غربی ،ایران ،تحقیقات ،جوانان ،روشهای تحقیق غربی ،تکنیکهای ،پاسخگو ،شغل ،پرسشنامه ،پرسشگر ،مسائل روانشناسی اجتماعی ایران ،علوم اجتماعی ،دانشجویان ،رفتار ،رشد ،متغیرهای ،گرایشهای ،شغل پدر ،جامعه ،فرهنگ ،بیان ،تحقیقات اجتماعی ،تحقیقات اجتماعی در ایران ،تحقیقات اجتماعی تعیین شرایط پاسخگویی ،زندگی ،روشهای تحقیق اجتماعی در ایران ،مطالعه ،فرد ،کار

خلاصه ماشینی:

"وقتی ما رفتار یک ایرانی را در برابر یک پرسشگر بشناسیم می‌توانیم به خوبی دریابیم که برای جمع‌آوری اطلاعا لازم نباید سؤالات کاغذی را پشت سر هم به زبان بیاوریم و به اصطلاح بهپر کردن پرسشنامهاکتفا کنیم و متغیرهای رایج در تحقیقات را به سؤال تبدیل کرده مورد پرسش قرار دهیم چه:اولابه دست آوردن سن و درآمد و نشانی محل اقامت و شغل پدر و سایر متغیرها در جامعه ما آسان نیست. ما در حین تحقیقات در زمنیه روانشناسی روانشناسی اجتماعی مثلادر مطالعه نظریات و عقاید و گرایشهای جوانان دیپلمه پشت کنکور در مرداد ماه 2527 به سؤالاتی برخورد کرده‌ایم که نشانه دقیقتری از افکار و عقاید این جوانان به دست می‌داد:مثلاپرسیده بودیم:اگر قرار باشد در پرداخت میزان شهریه آزاد باشید با توجه به وضع مادی و مالی خود وجداناچه مقدار می‌پرداختید؟. برای اجتناب کردن از این خطر ما در زیر دو فرضیه به محققان علوم اجتماعی در کشورهای در حال رشد سریع پیشنهاد می‌کنیم: فرضیه 1-:عامل اساسی و باصطلاح مشخص کننده(discriminant)در گرایشهای سنتی عبارت است از رابطه بین فرد و پدیده رشد و یا به عبارت دیگر میزان تماس فرد با پدیده رشد(تجددطلبی)، بطوری که بنای یک اشل مبتنی بر میزان ادغام(integration) و یا شرکت در جامعه در حال رشد ابزار اساسی تحلیل گرایشها قرار بگیرند. دو مثال می‌آوریم:1-تمایل جوانان در ادامه مراحل مختلف تحصیلات در ایران یا در خارج:در پاسخ به سواءل زیر که در پرسشنامه مربوط به مسائل جوانان داوطلب در مرداد ماه 2527 شده بود:آیا شما برای ادامه تحصیلات کدامیک از صورتهای زیر را می‌پسندید؟ پاسخهای متنوعی داده شد که تأثیر فرهنگ غرب را بر آنان نشان می‌داد و تا حد زیادی جای این فرهنگ نو را در ذهن آنها مشخص می‌نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.