Skip to main content
فهرست مقالات

ساختن مقیاسها

نویسنده:

ISC (19 صفحه - از 109 تا 127)

کلید واژه های ماشینی : مقیاس، سنجه‌ها، نمره، مقیاس گوتمن، ساختن مقیاس، ساختن مقیاس گوتمن، اجتماعی، جواب مثبت، اقتصادی، شدت

خلاصه ماشینی:

"یا اگر بعنوان مثال بخواهیم خوش‌بینی و بدبینی بازاریان تهران را نسبت به وضع اقتصادی سال آینده کشور بررسی کنیم، ممکن است به پاسخ‌هایی که اعضای این گروه به پرسش زیر می‌دهند نمره دهیم: سؤال:آیا نسبت به وضع اقتصادی کشور در سال آینده خوش بینید یا بدبین؟ پاسخهای ممکن: خیلی خوش‌بینم 2 خوش‌بینم 1 نمی‌دانم 0 بدبینم 1- خیلی بدبینم 2- چون امکان دارد جواب به یک سؤال تصادفی باشد، در سنجش طرز تلقیها و نظرها و بطور کلی در بررسی زمینه‌های انفعالی معمولابیش از یک سؤال طرح می‌شود که قاعدتا هر یک به بیانی متفاوت زمینه انفعالی واحدی را می‌سنجند. این روش ساده و ابتدائی که فراوان بکار می‌رود و نتیجه آن هم در مقایسه با روشهای دقیقتر زیاد بد نیست از لحاظ نظری ایرادهایی چند دارد:یکم:نمره‌ها اختیاری است. حالات مختلف را در جدول زیر خلاصه می‌کنیم: جدول شماره 1-مقیاس دانش حساب می‌داند نمی‌داند بخش بس‌شمار کاستن افزودن بخش بس‌شمار کاستن افزودن نفر اول‌نفر دوم‌نفر سوم‌نفر چهارم‌نفر پنجم‌بدیهی است که در این مثال، چون بین سنجه‌ها ذاتاترتیب منطقی وجود دارد، بدون توسل به روش گوتمن می‌توان سئوالها(یا سنجه‌ها)را بر حسب دشواری منظم کرد. بنابراین روش ساده بالا بی‌آنکه دقیقااز لحاظ مقدار اهمیت نسبی هر یک از سنجه‌ها را بدست دهد، ترتیب اهمیت آنها را بطور عینی(یعنی مستقل از ارزشیابی پژوهشگر و یکسان برای همه)معلوم می‌دارد که خود گامی است به پیش. اما از لحاظ جامعه‌شناسی، شبهمقیاس معنای دیگری دارد و آن اینکه هر چند همه سنجه‌ه در یک بعد نیستند و در تبیین تغییرات آنها بیش از یک عامل در کار است، با اینحال اهمیت یکی از عوامل بیشتر از دیگران است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.