چکیده:
پژوهش حاضر که به بررسی ویژگی های یک استاد خوب می پردازد در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا صورت گرفته است. برای بدست آوردن مولفه ها و نشانگرهای یک استاد خوب، از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران و حجم نمونه شامل 32 دانشجوی کارشناسی ارشد بود که از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات به دست آمده از تحقیق، از تحلیل محتوا و روش کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که یک استاد خوب دارای هشت ویژگی اساسی شامل آشنایی با مهارت های تدریس، بهره وری پژوهشی، رعایت اخلاق حرفه ای، توجه به ابعاد عاطفی، توانایی در مدیریت کلاس، برخورداری از شخصیتی ممتاز، داشتن شایستگی های علمی و در نهایت داشتن مهارت های ارزشیابی است.
خلاصه ماشینی:
"در این خصوص دانشجوی ترم 6 مدیریت آموزشی بیان میکند که"یکی از ابعاد مهمکار استاد و هرآموزشگری توان آموزشی اوست به طوری که مدرس باید از روشها تدریسمناسب و فعال برای آموزش استفاده کند تا باعث نشاط و رفع خستگی دانشجویان شود.
برای مثال،دانشجوی ترم 5 هوا فضا بیان می-کند که"در ارتباط با رشته ما خیلی مهم است که یک استاد به صورت تجربی کار کرده باشد ودر زمینه پژوهش دارای تجربه باشد و مهمتر اینکه بتواند این تجربیات را به دانشجویان انتقالدهد.
در ارتباط با این موضوعدانشجوی ترم 6 فیزیک بیان میکند"که برای دانشجوی کارشناسی ارشد که در زمینهتحقیقاتی کار میکند مهمترین چیز توان علمی استاد است به طوری که استاد باید بداند مباحثروز دنیا چیست و از بحثها و مطالب اخیر که در حوزه رشته او مطرح شده آگاه باشد.
در این خصوص دانشجوی ترم چهارم روابط بینالملل بیان میکند که"نحوه تدریس استادباید با خلاقیت باشد و با هیجان درس را ارائه بدهد زیرا در سطح ارشد که خستگی به دلیلمشغله زیاد،ویژگی دانشجویان وجود دارد بهترین بازدهی آموزش زمانی اتفاق میافتد کهاستاد و دانشجو در آموزش با یکدیگر مشارکت داشته باشند و استاد نقش تسهیلکننده را ایفانماید(براون،اتکینز،1385).
نتایج بدست آمده براساس دیدگاه دانشجویان نشان داد که یک استاد خوب باید دارای 8ویژگی مهم و اصلی باشد که عبارتند از داشتن مهارتهای تدریس،بهرهوری پژوهشی،رعایتاخلاق حرفهای،توجه به ابعاد عاطفی،توانایی در مدیریت کلاس،داشتن شخصیتی ممتاز،داشتنشایستگیهای علمی و در نهایت داشتن مهارتهای ارزشیابی،نظر به اینکه این ویژگیها هممربوط به مسائل روانی تدریس بوده و هم دربرگیرنده مسائل مربوط به فرایند آموزش و یادگیریاست ارتقای آنها میتواند به نوعی،آموزش و یادگیری مؤثر را به ارمغان آورد."