Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی انتقادی فرضیه پلورالیسم دینی جان هیک

نویسنده:

مترجم:

ISC (15 صفحه - از 174 تا 188)

کلید واژه های ماشینی : فرضیه پلورالیسم دینی جان هیک، مسیح، جان هیک، ادیان، مسیحیت، شمول گرایی، خدا، انحصار، انحصار گرایی، انتقادات

خلاصه ماشینی: "34 مختصرا آنکه، اگر آن طور باشد که هیک واقعیت را وصف‌ناپذیر فرض می‌کند، پس انسان چگونه می‌تواند به رابطه خود با واقعیت پی ببرد؟ انسان چگونه می‌فهمد که «واقعیت محور» (3) است، چنانچه «رابرت کوک» (4) می‌نویسد: «اگر نتوان گفت که واقعیت هدفمند است، پس لطف خدا باید انکار شود و اگر گریزی از مشمول لطف الهی قرار گرفتن وجود ندارد و چنانچه هیک ادعا می‌کند اخلاق خود مختار و مستقل است، بنابراین مطمئنا این زائد و غیر لازم است و چرا همچون «کیوپیت (5) »35 شیفته سمبولیسم دینی انسانگرایانه نشویم؟»36 دیدگاه مسیحیت درباره لطف به رابطه بالقوه با شخصی از طریق کلیسای ظاهری ______________________________ 1. هیک در مبارزه با شمول گراها به این امر نیز متمسک می‌شود که اگر قبول می‌کنید انسانها قادرند در سایر ادیان نیز نجات یابند و رستگار شوند (آنچه او آن را «پلورالیسم تلویحی (3) » می‌نامد)46 چرا راه آمده را تا آخر نمی‌روید و تمام پیش‌فرض‌های انحصارگرایی را کنار نمی‌گذارید؟ او یادآور می‌شود که «اگر درست است که نجات، واقعیتی است که نه تنها در داخل مسیحیت بلکه در سنتهای بزرگ دیگر نیز رخ می‌دهد به نظر می‌رسد، خودسرانه و غیرواقع‌بینانه باشد که اصرار کنیم رویداد ظهور مسیح تنها منبع انحصاری نجات بشر است»47 علاوه بر این، «مشخصه ویژه کلام بطلیموسی طبیعتا متوقف براین است که فرد معتقد به دین در چه مکانی و منطقه‌ای متولد شود»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.