Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی هماهنگی برنامه ریزی نیروی انسانی در بخش آموزش عالی و نیازهای واقعی جامعه نگاهی به برنامه های اول و دوم توسعه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ،بخش آموزش عالی ،آموزش عالی و نیازهای واقعی ،برنامه‌ریزی نیروی انسانی ،برنامه‌ریزی نیروی انسانی در بخش ،توسعه ،نیروی انسانی در بخش آموزش ،نیروی انسانی ،برنامه‌ریزی توسعهء نظام آموزش عالی ،نیازهای واقعی جامعه ،بررسی هماهنگی برنامه‌ریزی نیروی انسانی ،برنامه‌ریزی ،برنامهء توسعهء منابع نیروی انسانی ،نقش آموزش عالی درهمنوایی برنامه‌ریزی ،جامعه ،نیروی انسانی و نیازهای واقعی ،برنامه‌ریزی توسعهء آموزش عالی نقش ،نظام آموزش عالی ،برنامهء اول توسعه ،میزان همنوایی برنامه‌ریزی نیروی انسانی ،سازمانهای متولی ایجاد همنوایی ،اقتصادی ،اجتماعی ،نقش آموزش عالی درهماهنگ‌سازی برنامه‌ریزی ،متخصص ،تربیت نیروی انسانی ،برنامه‌های اول ،آموزش عالی ایران ،دانشگاهها ،برنامه‌ریزی آموزش عالی

خلاصه ماشینی:

"تبصرهء مذکور به‌ شرح زیر است: «به منظور برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاستهای‌ مناسب تأمین و تربیت نیروی انسانی و هماهنگی و تطبیق برنامه‌های اجرایی با نیازهای بازار کار و متعادل ساختن توزیع منابع انسانی بین بخشهای‌ مختل کشور(با اولویت نیاز آموزش و پرورش) دولت موظف است برنامهء جامع تربیت نیروی‌ انسانی در سطوح مختلف آموزش عالی برای یک‌ دورهء 10 ساله تهیه و سهم هریک از مؤسسات‌ آموزش عالی(دولتی و غیردولتی)را از سال اول‌ برنامه معین نماید. توجه به کمیت و کیفیت برنامه‌ریزی‌ در مورد نیروی انسانی در برنامه‌های‌ اول و دوم توسعه آموزش عالی در سالهای اخیر از نظر کمی، بویژه در زمینهء پذیرش دانشجو،از رشد فزاینده‌ای‌ برخوردار بوده است،به گونه‌ای که در برنامهء اول‌ توسعه(1368-1375)حجم دانشجویان کشور با میانگین رشد سالانه 18 درصد از 398 هزار نفر در سال 1368 به حدود 270/1 هزار نفر در سال‌ 1375 افزایش یافته است. 11 این مشکلات که حل آنها مستلزم تلاش‌ همه‌جانبه و مستمر است،عملا باعث شده که از طرفی مسئولان آموزش عالی کشور به سوی‌ مسائل روزمره و کوتاه مدت کشانده شوند و از سوی دیگر مدیران و تصمیم‌گیران در موسسات و دستگاههای دولتی نیز با ایجاد مراکز آموزش‌ عالی وابسته به خود،نیروی انسانی مورد نیازشان‌ را تربیت نمایند و بنابراین اتخاذ سیاستها و راهکارهای مناسب برای حل مسائل اساسی و محتوایی و ازجمله گسستگی موجود بین نیازهای‌ بازار کار و محتوای آموزشهای عالی به تعویق‌ افتد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.