چکیده:
رائول متیکا دانشجوی رشتهء تاریخ ترکیهء عثمانی در دانشگاه مونیخ است که برای تکمیل تحصیلات خود به دانشگاه تهران آمد.این مقاله را ایشان به زبان آلمانی نوشت و بنده فقط نگارش فارسی آنرا،با توجه به خواستهای نویسنده بر عهده داشتهام.در ضمن تا به حال دربارهء این جنبش به فارسی چیزی نوشته نشده است.
خلاصه ماشینی:
"جنبش بابائیان در آناتولی نوشتهء رائول متیکا ترجمهء عباس زارعی مهرورز اشاره: رائول متیکا دانشجوی رشتهء تاریخ ترکیهء عثمانی در دانشگاه مونیخ است که برای تکمیل تحصیلات خود به دانشگاه تهران آمد.
مقدمه: این مقاله دربارهء پیدایش جنبش و نتایج آن در آناتولی میباشد که در آن زمان تحت سلطهء سلجوقیان روم بود.
به علت همین کمبود منابع دانشمندان متبحری همچون کلود کاهن (Cloude Cahen) و فؤاد کوپرولو (Fuad Koprulu) در این باره نظرات قطعی ابراز نکردهاند.
کتاب میشل مزاوی (Michel Mazzaoui) به نام منشاء صفویان، شیعیگری،صوفیگری و غلات شیعه نیز در این باره بسیار سودمند است.
در ضمن علاءالدین کیقباد مناطقی را فتح کرده بود که به جهت جمعیت غیرمسلمان (به تصویر صفحه مراجعه شود) یا کوهستانی بودن،همچون توروس،برای سلجوقیان روم فایدهای نداشت31،چون در این مناطق جنبشهای مخالف تسلط سلجوقی روی میداد.
71 ولی به نظر من،صحیح نیست که دلایل دینی جنبش را از دلایل اجتماعی و اقتصادی آن مهمتر بدانیم،خصوصا برای جنبشی که علل اجتماعی و سیاسی مهمی نیز داشته است.
02[قرامان سلسلهء«قرامانی»را در آناتولی تأسیس کرد که چندین قرن با عثمانیها در رقابت بودند]جنبش بابائیان با جنبش اشرافی جلالالدین رومی و طریقت مولوی در اختلاف بود.
22نکتهء جالب،نفوذ عقاید قبل از نفوذ مسیحیت در آناتولی،در جنبشهای غالی تحت تأثیر اسلام همچون یزیدیان،اهل حق،قلندران آناتولی و همچنین بابائیان است.
هر چند مغولان آنها را در امور داخلی حکومت آزاد گذاشتند ولی سلجوقیان حتی نتوانستند بر امور داخلی نیز حاکم شوند،چرا که بابائیان ساختار اجتماعی آناتولی را دگرگون ساختند."