خلاصه ماشینی:
"مطالعه آینده پژوهشی و تدوین برنامه بلند مدت دربردارنده عنصر مهم اجرا و به کارگیری است که تضمین میکند موضوعات کلیدی شناسایی شده در معرض توجه عموم مردم و سیاستگذاران قرار میگیرد و به صورت موضوع اصلی یک بحث متفکرانه و گسترده در میآید و بهبود سیاستها و اقدام عملی را موجب میشود.
ج:پیشنیازهای برنامه دراز مدت آموزش عالی ایران 00 برای تدوین برنامه بلند مدت مؤلفههای ذیل انسجام از جمله عواملی است که باید در مطالعات و برنامههای بلند مدت، لحاظ شود.
19 با عنایت به معیارهای حاکم بر برنامههای بلند مدت آموزش عالی، چشماندازهای آینده ملی، منطقهای و جهانی در ابعاد مختلف و از جمله آموزش عالی، پیش نیازهای برنامه دراز مدت آموزش عالی ایران 1400، چالشهای مهم در برنامههای بلند مدت آموزش عالی ایران در افق سال 1400، برای طراحی و برنامهریزی بلند مدت در آموزش عالی نیازمند چهارچوبی نظری هستیم که در زیر ارائه میگردد.
به منظور رفع این خلأ بایستی لزوم و اهیمت تدوین برنامههای بلند مدت راهبردی در آموزش عالی برای متولیان نهادهای آموزش عالی روشن و نهادی شود.
در این مقاله دلایل آیندهنگری در شرایط کنونی برای آموزش عالی بیان شده و مبانی نظری تدوین برنامههای بلند مدت آموزش عالی در افق سال 1400 در چهار محور اساسی تبیین گردید.
eht ta noitacudE rehgiH,otnemaraS -neC tsriF ytnewT eht rof gninnalP;sdaorssorC -laC(120)noitisop;(140) tropeR lareneG;yrut 1990,ainrofi (18).
به منظور رفع این خلأ بایستی لزوم و اهمیت تدوین برنامههای بلند مدت راهبردی در آموزش عالی برای متولیان نهادهای آموزش عالی روشن و نهادی شود."