Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر جامعه شناسی مناسبات فرهنگی تمدنها

نویسنده:

(20 صفحه - از 42 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : تمدن ،فرهنگی ،دیدگاه ،تعامل ،فرهنگی تمدن‌ها ،مناسبات فرهنگی ،شرایط مناسبات فرهنگی تمدن‌های ،جامعه ،اجتماعی ،غرب ،سنتی ،ارتباط ،تمدن غرب ،هویت ،تاریخ ،عدم ارتباط تمدن‌ها قائل ،مناسبات فرهنگی تمدن‌های گوناگون ،نظریه ،دیدگاه غیرارتباطی ،محصول ،زبان ،دیدگاه انزواگرایی سنتی ،انسان ،میان دیدگاه گفتگو ،اندیشه ،متن ،فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ،تمدن مسلط عقلی ،دیدگاه گفتگو ،بی‌تعاملات درونی و بیرونی

فرهنگ، شالوده تشکیل تمدن است و تمدن، وسیله غنای فرهنگ و این هر دو نیز البته بی‌تعاملات درونی و بیرونی هرگز به کمال نمی‌گرایند.از همین‌رو، دیدگاه‌های مختلف کوشیده‌اند ابعاد و شرایط مناسبات فرهنگی تمدن‌های گوناگون را بکاوند.این دیدگاه‌ها به دو دسته کلی غیرارتباطی و ارتباطی تقسیم می‌شوند. دیدگاه غیرارتباطی در زمینه مناسبات فرهنگی تمدن‌ها شامل دیدگاه‌های انزواگرایی سنتی، تمدن مسلط عقلی-علمی و دیدگاه غیرارتباطی متأخر(پسانوگرا و پساساختی)است و دیدگاه ارتباطی نیز متضمن دیدگاه‌های برخورد و تقابل، گفتگو و دیالکتیکی-تاریخی(پسامارکسیستی و پساانتقادی).در مجموع می‌توان گفت این دیدگاه‌ها ضمن تبیین ارکان معرفتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تمدن‌ها، نمایانگر طرز تلقی خاصی از مناسبات فرهنگی تمدن‌ها هستند و از این حیث با مفروضات و قضایایی خاص به طرح مباحثی در موافقت یا مخالفت با این مناسبات دست می‌زنند از همین‌روست که هرگونه جهت‌گیری آگاهانه نسبت به مناسبات فرهنگی تمدن‌ها محتاج تأمل در این نظریات است و در واقع ابهام در شناخت این رویکردها، چیزی جز سردرگمی در مباحث مربوط به مناسبات مزبور در پی نخواهد داشت.با توجه به این ضرورت، نوشتار حاضر می‌کوشد با جمع‌بندی تمدن‌ها، امکان تعامل و قضاوت آگاهانه‌تر را در برخورد با این رویکردها فراهم آورد.

خلاصه ماشینی:

"این ویژگی‌ها عبارتند از:1-شرایط خاص ناشی از رشد فزاینده علم و تکنولوژی جدید، ارتباطات گسترده تمدن‌ها و اتکای متقابل آدمیان و جوامع به یکدیگر؛ تا جایی که این ادعای نظریه نظام‌های پیچیده که در دنیای گسترده‌ای که«حتی حرکت بال پروانه‌ای کوچک در نقطه‌ای از زمین آثار و عوارض دنباله‌داری در دیگر نقاط این سیاره به وجود می‌آورد»(38:1989, ycnaveD )شخصی مانند هانتینگتون را نیز به این نتیجه متناقض با کل دیدگاهش می‌رساند که«مردم همه تمدن‌ها می‌باید برای دستیابی به ارزش‌ها و نهادها و شیوه‌هایی که در آنها با مردم دیگر تمدن‌ها اشتراک دارند به جستجو برخیزند و برای ترویج و بسط آنها کوشش کنند» دیدگاه‌های غیرارتباطی در زمینه مناسبات فرهنگی تمدنها که به عدم ارتباط تمدنها قائلند به سه دسته تقسیم می‌شوند:دیدگاه انزواگرایی سنتی، دیدگاه تمدن مسلط عقلی- علمی، و دیدگاه غیر ارتباطی متأخر. (218:1996, notgnitnuH )؛2-ضرورت تعقیب و تقویت علمی قدرت و منافع حاصل از آن در چارچوب سیاست بین‌الملل به‌منظور تحکیم امنیت و نفی تهدیدات که در این میان دیدگاه گفتگو بر ضرورت رشد بینش مداراگرا و نشاندن منافع بشری به جای منافع ملی تأکید می‌کند؛3-ضرورت جهانی شدن منابع تکنولوژیک و امکان توزیع ارزش‌های لیبرالیسم و مردم‌سالاری و نظام‌گرایی در سطوح فراملی که در این دیدگاه گفتگو بر همگانی شدن و جمع تمدنی به جای جهانی شدن تأکید می‌کند؛4-ضرورت تحقق بینش جهان‌گرایی به‌مثابه ایدئولوژی ناشی از جهانی شدن که در این میان دیدگاه گفتگو بر انسان‌گرایی و عام‌گرایی بری رشد کنش ارتباطی و راوبط بین‌الاذهانی تأکید می‌کند؛5-ضرورت تزریق سودانگاری غربی به فرهنگ جهان سوم و ایجاد زمینه بی‌هویتی و الزام انقلاب برای رفع بحران هویت و مشروعیت ناشی از رقابت غیرمتصاعد و ستیزه‌آمیز و تکوین اندیش( همسانی فرهنگی با نفی تمایزات تمدنی که در این میان دیدگاه گفتگو بر جایگزینی میراث فرهنگ بشری و همکاری متقابل به جای سودگرایی صرف تأکید می‌کند؛6-ضرورت نمادسازی تازه‌ای از پایان تاریخ و آخرین انسان در فلسفه‌های تاریخ تمدن غرب که در این میان دیدگاه گفتگو بر آغاز تاریخ انسانی تأکید می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.