چکیده:
مشاهدات عینی و پژوهشهای تجربی نشان میدهد که برخی از افراد میتوانند بر رفتار دیگران، در جهت دلخواه خود تأثیر بگذارند. این گونه افراد، اگر صاحب نظر باشند، غالبا از طرف دیگران مورد مشورت قرار میگیرند.آنان ممکن است دارای مقام رسمی باشند، اما نفوذشان در مردم، از طریق شخصی و غیررسمی صورت میپذیرد.واژه رهبری محلی معمولا برای بیان همین مقصود در سطح روستاها به کار میرود و بیانگر میزان توانایی برخی از افراد در تأثیر گذاری بر تفکر یا رفتار افراد دیگر، در جهت دلخواه، بهطور غیررسمی و با تواتر نسبی است.برنامههای نشر و ترویج، تغییر و سازماندهی در روستاها، باشناختن مدیران روستایی و به کار گرفتن فعالانه آنان بوسیله مأموران تغییر و برنامهریزی، میتواند موفقتر باشد.به عبارت دیگر، میزان موفقیت مأموران تغییر رابطه مثبتی با میزان بهرهگیری آنان از مدیران روستایی دارد.با توجه به اهمیت مدیران روستایی و روستاها، تحقیق حاضر در صدد است تا ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مدیران روستایی را شناسایی و تعیین نماید.برای انجام این تحقیق از روش پیمایش (yevrus) که رایجترین نوع مطالعات اجتماعی است استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
"1-ارزیابی نظریه نفوذ نظریه نفوذ به وسیله 12 گویه مورد ارزیابی قرار گرفته است که میانگین دادههای مربوط به آنها به قرار زیرا است: (شنیدن حرف مردم:26/4)؛ (میزان صمیمیت مردم:23/4)؛ (میزان حرفشنوی مردم:03/4)؛ (پیروی مردم از اندیشه های اقتصادی رهبر:82/3)؛ (میزان جلب احترام مردم:24/4)؛ (میزان تعیین رفتار سیاسی مردم:40/3)؛ (پیروی مردم از نصایح اخلاقی رهبر:00/4)؛(پیروی مردم از برنامههای اقتصادی رهبر:55/3)؛ (تعیین رفتار فرهنگی مردم:06/3)؛ (تعیین رفتارهای کشاورزی مردم:23/3)؛ (میزان مشاوره مردم:99/3)؛ (میزان درددل با مردم::74/3)؛ میانگین نمره از کل گویهها:795/3 12؟55/45 همچنان که دیده میشود میانگین نمره کل گویهها(ویژگیهای رهبران محلی)مربوط به نظریه نفوذ برابر 795/3 شده است که نشان میدهد کیفیت نفوذ مدیران روستایی در مناطق روستایی در حد«متوسط»و«زیاد»میباشد.
3-ارزیابی نظریه مهارت نظریه مهارت به وسیله 10 گویه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته که نتایج انجام محاسبات مربوط به شرح زیر است: (مهارت سخنوری:98/3)؛ (مهارت نوشتن:19/3)؛ (مهارت مسرتبخشی به دیگران:84/3)؛ (مهارت فیزیکی:16/3)؛ (مهارت احساس همدردی:59/1)؛ (مهارت احساس همدلی:69/1)؛ (مهارت تشخیص نیاز مردم:62/1)؛ (مهارت در توزیع 85/1)؛ (مهارت در سنجش:52/1)؛ (مهارت در یادگیری:22/3)؛ میانگین نمره از کل گویهها:566/2 10/؟؟؟66/25 همانطور که ملاحظه میگردد، میانگین نمره کل گویههای نظریه مهارت برابر 566/2 به دست آمده است که این امر مبین آن است که مهارتهای مورد نیاز رهبر در میان مدیران روستایی به میزان«کم»و «متوسط»وجود دارد.
جمعبندی و ارزیابی تجربی نظریات برای سهولت امر مطالعه و مقایسه نتایج مربوط به ویژگیهای مدیران روستایی، دادههای مربوط به پنج نظریه را در جدول 12 نمایش دادهایم: مقایسه میانگین نمره ارزیابی از کل گویهها در مورد نظریههای پنجگانه فوق نشانه میدهد که «نظریه نفوذ»بیشترین برد و«نظریه مهارت» کمترین برد را در سطح روستاها دارد."