چکیده:
دعا در سراسر تمدن انسان و در تمام فرهنگها و ادیان وسیلهای برای رهایی از گرفتاریها، درماندگیها، تحقق آرزوها و درمان آسیبهای بدنی و روانی بوده است. در قرآن کریم موارد فراوانی از توسل پیامبران و مردمان به دعا آمده است. در این گزارش با پژوهش در هنگامههای دعا در قرآن کریم و توجه به آنچه در هنگامههای رواندرمانی میگذرد به پرسشهایی چند پاسخ میدهیم:
1. آیا مراسم دعا با مراحل رواندرمانی مقایسهشدنی است؟ چگونه؟
2. آیا چگونگی و چندی سخن و واژهها در قرآن کریم با آنچه در رواندرمانی به کار میرود همسانی دارد؟
3. آیا شرایط پذیرش دعا در قرآن کریم، پیامهایی برای افزایش تأثیرپذیری رواندرمانی دارد؟
برای پاسخ به این پرسشها، نخست باید دیدگاه خود را در رواندرمانی روشن کنیم و سپس آن را با آنچه که در قرآن کریم درباره دعا آمده است مقایسه و آن گاه نتیجهگیری کنیم.
خلاصه ماشینی:
"آیا شرایط پذیرش دعا در قرآن کریم، پیامهایی برای افزایش تأثیرپذیری رواندرمانی دارد؟برای پاسخ به این پرسشها، نخست باید دیدگاه خود را در رواندرمانی روشن کنیم و سپس آن را با آنچه که در قرآن کریم درباره دعا آمده است مقایسه و آن گاه نتیجهگیری کنیم.
رواندرمانی: دانشی بالینی و هر دانش بالینی مجتمع روان ـ فضای پویایی است از تلاشهایی که با پشتوانههای خاص بروز میکند، با نظریههای معین فرانگری میشود و با راهکارهای مشخص، گستردگی، ژرفا، جهت، معنی و حساسیت پیدا میکند؛ دادههای آن در چند وضعیت بستهبندی و برداشت میشود.
خاستگاهها: خاستگاه و پشتوانه تمام احکام دین از جمله، نماز و دعا در آن است که فرد، عاقل، بالغ و مختار باشد و خدا را محرم اسرار خود و حاضر بداند و این همان است که در درمان از درمانجو انتظار داریم که آزادانه، آگاهانه، خودخواست و محرمانه به درمانگر مراجعه کند.
در رواندرمانی برای بالابردن اثر درمان، روشن ساختن زمینههای حساس سالم یا بیمار فرد، و افزایش توان فرانگری، از درمانجو خواسته میشود تا خاطرهها و حوادث زندگی را، آزادانه تداعی کند، آنچه را که میخواسته و نگفته است بازگوید، پرهیجانترین حوادث و خاطرههایی را که دارد روشن و متمایز سازد و به تغییراتی که در حالتها و رفتارهایش در هر نشست درمانی پیدا شده است بیندیشد.
پرسش دومآیا چگونگی و چندی سخن و واژهها در قرآن کریم با آنچه در رواندرمانی به کار میرود همسانی دارد؟هر واژه یا سخن، هنگامهای و تلاشی در مجتمع میان درمانجو و درمانگر است."