Skip to main content
فهرست مقالات

مداخلات بشردوستانه و تجدید حاکمیت ملی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مداخله، مداخلهء بشر دوستانه، حاکمیت، دولت‌ها، مداخلات بشر دوستانه، حقوق، المللی، نقض، منشور ملل متحد، حقوق بشر

خلاصه ماشینی: "از سوی دیگر،نظر به اینکه‌ اندیشهء اصلی شناسایی اصل حاکمیت این بوده‌ است که برای نظام بین المللی یک مفهوم حقوقی و یک عنصر ساختاری پیش بینی گردد تا بتواند بازیگران ذی صلاح و دارای قدرت عمل رابه‌ عنوان شرکای ثابت در روابط بین الملل در اجرای‌ حقوق داخلی و خارجی در خود جای دهد،به نظر می‌رسد دیدگاه نو از ارزیابی سطحی نقش دولت در روند اجرایی حقوق نشأت گرفته باشد. »بند مذکور به‌ طور تلویحی دست سازمان ملل متحد را برای‌ مداخلهء مستقیم(به جز موارد مشمول فصل هفتم) می‌بندد و از همین رو هر گونه صلاحیتی‌ در خصوص حقوق بشر برای کشورها جنبهء توصیه‌ محض به خود می‌گیرد،مگر در جایی که‌سازمان‌ ملل طبق قسمت آخر بند مذکور یعنی هنگام بروز تهدید صلح،نقض صلح یا اقدام تجاوز کارانه به‌ عنوان نقض حقوق بشر،اقدامات و ترتیبات‌ پیش بینی شده در فصل هفتم منشور را به مورد اجرا گذارد. تصمیماتی که شورای امنیت در چارچوب فصل‌ هفتم منشور اتخاذ می‌کند از شمول عدم‌ مداخله در امور داخلی دولت‌ها خارج است و لذا در صورتی که شورا نقض فاحش حقوق بشر در قلمرو دولتی را تشخیص ده که صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند،می‌تواند برای جلوگیری از آن اقدامات مقتضی اتخاذ کند. از جمله موارد دیگری که‌سازمان ملل متحد تحت عنوان مداخلهء بشر دوستانه اقدام کرده و اجازه دخالت را براب دول عضو صادر نموده‌ است می‌توان به سومالی،بوسنی و هرزگوین، رواندا و هائیتی اشاره کرد،که در ذیل جزئیات‌ اقدامات شورای امنیت در«رواندا»بررسی‌ می‌شود: رواندا به دلیل بافت قبیله‌ای که خاص بیشتر کشورهای آفریقایی است،از قبایل و گروههای‌ قومی مختلف تشکیل شده است که قبایل‌ «هوتو»،«توتسی»و«توآ»عمده‌ترین آنها هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.