چکیده:
چالش رسانههای مدرن، مثل تلویزیون، با دین همواره مطرح بوده است. پس از انقلاب اسلامی ایران، این چالشها دلمشغولیهای فراوانی را برای پژوهشگران این عرصه ایجاد کرد. در چند سال گذشته، تلاش زیادی برای برطرف کردن این چالشها به عمل آمد، ولی هنوز اختلافات اساسی در این حوزه، بخصوص در میان پژوهشگران حوزه دین و رسانه و ارتباطات مطرح است. این مقاله با رویکرد تحلیلی، پس از تعریف دین و بیان ویژگیها و کارکردهای تلویزیون، به سه نظریه معروف در این زمینه، یعنی نظریه ابزارگرایانه، ذاتگرایانه و تعاملگرایانه پرداخته و چالشهای اساسی در این حوزه را مطرح و در پایان، نیز راهکارهایی را ارائه داده است.
خلاصه ماشینی:
"و از طرفی خاتمیت اسلام لازمهاش این است که جهانی باشد و برای همه انسانها این کره خاکی پیام داشته باشد و پیامبران ما نیز برای تبلیغ دین به تناسب هر زمان از ارتباطها و امکانات خاص همان زمان به بهترین وجه استفاده میکردند و از آنجایی که مسلمانان باید رسانهها را در خدمت تبلیغات دینی و توزیع و توسعه معارف و ارزشهای الهی و توانمندیسازی جامعه اسلامی و حفظ و استمرار برتری اسلام در دنیای امروز به کار گیرند، ضرورت و اهمیت بحثهای رسانه و دین و بیان چالشهای موجود میان آنها و ارائه راهکار بیشتر به نظر میرسد.
6. تلاش برای پژوهش بیشتر در مورد پژوهش و تحقیق در عرصه دین و رسانه، اگرچه کارها و همایشهای خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است، ولی از طرفی مسئولان باید با تلاش بیشتر، محققان و پژوهشگران را در اندیشهورزی در این حوزه ترغیب کنند و امکانات مادی و معنوی بیشتری را در اختیار آنان قرار دهند و از سوی دیگر، خود محققان و پژوهشگران و اساتید با تلاشی مضاعف به بحث و تبادل نظر، در این حوزه بپردازند و البته سعی کنند مقالات و پژوهشهایشان بیشتر به سمت مباحثی سوق داده شود که چالش اصلی و دغدغه دینپژوهان میباشد، بخصوص مباحث هستیشناسی رسانه که رسانه، با گرایش تلویزیون، از نظر ساختار درون مدیریتی و حوزه منابع انسانیاش چه هویتی دارد؛ زیرا اکنون در کشور ما، دانش رسانه دینی، با فقر ادبیات مواجه است."