چکیده:
هدف این پژوهش، تبیین شاخصهای دولت عدالتمحور از منظر مقام معظم رهبری است. این پژوهش با رویکرد نظری و با روش سندکاوی انجام گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عدالت اقتصادی، عدالت در قانونگذاری، عدالت قضایی و حقوقی، عدالت اجرایی و سیاسی، و عدالت آموزشی و فرهنگی، از مهمترین شاخصهای عدالت از دیدگاه مقام معظم رهبری میباشند. همچنین توزیع برابر ثروتها و فرصتها، برخورداری همگان از بیتالمال، وضع قوانین مبتنی بر موازین اسلامی و کرامت انسانی، نظام قضایی عادل، قاطع، منسجم و کارآمد و مبارزه قاطعانه با هرگونه فساد، عدم تبعیض در قانونگذاری، اعطای حقوق سیاسی مردم، اصلاح نظام مدیریتی و سپردن جایگاههای مهم و کلیدی کشور به انسانهای شایسته، فراهم نمودن زمینههای مشارکت افراد در امور سیاسی، برخورداری از حق بیان، حق انتقاد، حق انتخاب شدن، انتخاب کردن، فراهم نمودن امکانات آموزشی و فرهنگی عادلانه با توجه به استعدادها و... از جمله راهکارهای مؤر برای اعمال شاخصهای عدالت در راستای زمینهسازی برای تحقق دولت کرامتمحور مهدوی، از منظر رهبر انقلاب اسلامی میباشد.هدف این تحقیق شناسایی و طبقهبندی رهیافتهای فرهنگی و مدیریتی توسعه تولیدات علمی در دانشگاهها براساس دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم است. روش تحقیق علاوه بر تحلیل اسنادی، توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری شامل کل اعضای هیأت علمی، و نمونه آماری 60 نفر از آنان بودند که به روش تصادفی طبقهای و ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته دارای اعتبار صوری مطابق نظرات متخصصان موضوعی بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از میانگین، همبستگی رتبهای اسپیرمن براون، Tکندال و zفیشر استفاده گردید. یافتهها نشان داد از اولویتدارترین رهیافتها به ترتیب میتوان به تدوین استراتژی و نقشه کلان علمی، رسیدگی به وضعیت معیشتی اندیشمندان، اعمال سیاستهای واقعبینانه و مشخص برای فعالیتهای پژوهشی، ترسیم اهداف روشن و مبتنی بر تعامل علم و جامعه، فرهنگسازی برای ایجاد یک جامعه علمی به معنای واقعی کلمه و نهادینه شدن علم، سپردن مدیریت مراکز علمی به افراد فرهیخته و برخوردار از مشی علمی، رهیدن از قوانین سخت و بازدارنده اداری به ویژه برای استخدام نخبگان و ارتقای فرصتهای مطالعاتی، استقرار حاکمیت قانون به جای سلایق شخصی، بهینهسازی بهرهگیری از منابع و امکانات، و پرهیز از مدیریت سیاسی و جناحی در مراکز علمی اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"اگر دستگاه قضایی سالم بود میتوان نتیجه گرفت که وضع عمومی جامعه و کشور از جهت برخورداری از عدالت و دوری از تبعیض و ستم و تجاوز سالم است؛ یعنی اگر فرض کنیم کسی از یک کشور هیچ خبری نداشته باشد سپس به دستگاه قضایی آن کشور برود و تفحص بکند و ببیند که آنجا سیستم و سازمانی عادل و قاطع، منسجم و کارآمد، قوانینی حساب شده و عادلانه وجود دارد و مشاهده کند که آنها خوب کار میکنند، قاعدتا باید نتیجه بگیرد که وضع کشور خوب است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مسیر حرکت بشریت را در جهت حاکمیت و عزت مستضعفان دانسته و میفرماید: «امروز در نظام اسلامی، همه کارگزاران حکومت، از پایین تا بالا، از رهبری ـ که خدمتگزار همه است ـ از رئیسجمهور، از وزرا، از مسئولان قضایی، از نمایندگان مجلس و از مدیران گوناگونی که در اکناف کشور هستند، باید همتشان این باشد که دین خدا را اقامه کنند، عدالت را احیا کنند، تبعیض در اجرای مقررات را از میان بردارند، بیشترین توجهشان به طبقه محروم و مستضعف و فقیر باشد ـ همچنانکه امیرالمؤمنین بود ـ شعار تقوا را شعار شخصی و عمومی خودشان قرار دهند؛ این وظیفه ماست.
یافتهها بیانگر آن است که توزیع برابر ثروتها و فرصتها، برخورداری همگان از بیتالمال، وضع قوانین مبتنی بر موازین اسلامی و کرامت انسانی، نظام قضایی عادل، قاطع، منسجم و کارآمد و مبارزه قاطعانه با هرگونه فساد، عدم تبعیض در قانونگذاری، اعطای حقوق سیاسی مردم با اصلاح نظام مدیریتی و سپردن جایگاههای مهم و کلیدی کشور به انسانهای شایسته، فراهم نمودن زمینههای مشارکت افراد در امور سیاسی، برخورداری از حق بیان، حق انتقاد، حق انتخاب شدن، انتخاب کردن، فراهم نمودن امکانات آموزشی و فرهنگی عادلانه با توجه به استعدادها و..."