چکیده:
آیا مقوله مردم سالاری دینی مختص نظریه های فقهی شیعه است یا میان اهل سنت نیز طرفدارانی دارد و موضع علمی و فقهی اهل سنت درخصوص این مقوله چیست؟ این نوشتار درپی بررسی این قبیل سوالات ـ هرچند به طور اجمالی ـ از منظر فقه سیاسی است. در این مقاله، نظریه های علمای اهل سنت در باب مشروعیت حکومت همچون: قهر و غلبه، استخلاف (نصب به وسیله حاکم و خلیفه پیشین)، میراث و ولایتعهدی و نصب از جانب خدا و رسول (ص) ـ که در تقابل با مردم سالاری هستند ـ و در نهایت، نظریه اجماع ـ که هماهنگ با آن است ـ مورد بحث و بررسی قرار می گیرند و در پایان اثبات می شود که نظریه اجماع نیز، هم از جهت ثبوتی و هم اثباتی مخدوش و غیرقابل اتکاست.
Deos religious democracy only belong to shiite jurisprudential opinions or it has followers in sunnis as well? What are sunnis’ scientific and jurisprudential stance in this regard" The current research tries to answer these questions - even in brief through the viewpoint of political jurisprudence In this article, sunni scholars opinions regarding the legalityof the government such as domination, appointment by the preceding Caliph, inherited government and princedom, appointment by God and His prophet (PBUH) -which are allcontrary to democracy- and finally the theory of consensus - which is in favor of democracy- have been discussed and analyzed. At the end, it has been proven that theory of consensus, both affirmatively and confirmatively, is flawed and unreliable.