چکیده:
در این نوشتار پس از ذکر چهار مؤلفه مشترک اقدامات تروریستی (خشونت، تنش زایی و ارعاب، هدف نامشروع، فعل غافلگیرانه، مخفیانه و ظالمانه) از منظر فقه، مشروعیت یا عدم مشروعیت آن مورد بررسی قرار گرفته است. محاربه، فتک، غدر و بغی از جمله ابواب فقهی است که به این موضوع پرداخته است. پس از بررسی حکم اقدامات تروریستی علیه مسلمانان و کفار، این مسئله بررسی شده است که آیا ترور با اهداف مذهبی ـ که امروزه، غرب در صدد ترویج آن، میان مذاهب و فرق اسلامی است ـ در فقه، امری مشروع تلقی شده است یاخیر؟ سپس در پاسخ به هجمه های تبلیغاتی وسیعی که از سوی غرب با حربه تروریستی نشان دادن اسلام به سبب تجویز عملیات استشهادی؛ مبانی و دلایل جواز عملیات استشهادی در فقه را بررسی نموده، به بررسی تفاوت آن با تروریسم انتحاری پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"در قانون تعزیرات مادۀ 516 سوء قصد به جان رئیس کشور خارجی یا نمایندۀ سیاسی آن درقلمرو ایران به مجازات محارب محکوم است که این خود در غالب غدر نیز قرار میگیرد.
اینک ضروری است به بررسی حکم اقدامات تروریستی علیه مسلمانان یا کفار پرداخته،اینمسئله را بررسی کنیم که ترور با اهداف مذهبی(که امروزه غرب در صدد ترویج آن میان مذاهبو فرق اسلامی است)،در فقه میتواند امری مشروع تلقی شود یا خیر؟سپس در پاسخ به هجمه-های تبلیغاتی وسیعی که از سوی غرب با حربه تروریستی نشان دادن اسلام به سبب تجویزعملیات استشهادی؛مبانی و دلایل جواز آن در فقه را بررسی خواهیم کرد.
این نکته در مذهب ما در نهایت وضوح است و هیچ انسانمنصف و معتدلی در آن تردید به خود راه نمیدهد و لذا به تفصیل،سخن نمیگویم؛زیرا حکیمانهنیست که امر واضحی را توضیح بیشتر بدهند و فقط از باب ضرورت به چند حدیث اشاره میکنم:امام صادق علیه السلام میفرماید:«اسلام همان امر ظاهری است که همه دارند؛یعنی شهادت بهوحدانیت خدا و رسالت محمد و اقامه نماز و ادای زکات و حج بیت و روزۀ رمضان»(کافی ج 2ص 20).
ممنوعیت اقدامات تروریستی مذاهب اسلامی علیه یکدیگر با نگرش به سیرۀ گفتاری و رفتاری اهل بیت(ع)که بر مدار اصل مسالمتآمیزی در رابطه بااهل سنت استوار بود و نیز رفتار برخی بزرگان اهل سنت نسبت به شیعه و با استفاده از نتایجبرگرفتۀ پیشین از اصل مسالمتآمیزی در روابط شیعه و سنی که دال بر مسلمان بودن و محقوق الدم بودم شیعه و سنی است؛میتوان به این نتیجه دست یافت که اقدامات تروریستیشیعه و سنی،علیه یکدیگر ممنوع و حرام است."