چکیده:
طرح مساله: در بررسی حاضر با توجه به نبود فرم پیشگیری از اعتیاد مدونی در مدارس کشور، تلاش بر آن بوده است تا درجه تناسب مولفههای ضروری مدل پیشنهادی «آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس ایران» از نظر دانشآموزان، معلمان و مربیان دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در 29 استان کشور مشخص گردد. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی ـ توصیفی است. ابزار پژوهش در این مطالعه پرسش نامه محقق ساخته بوده است که متناسب با 6 گروه هدف به تفکیک تهیه شد و از 29000 دانشآموز و 2900 آموزگار در 29 منطقه آموزش و پرورش استانهای کشور نظرسنجی شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که 6 جامعه آماری در ارتباط با موضوعات آموزشی مرتبط با آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس، اغلب (91 درصد دانشآموزان ابتدایی، 82 درصد راهنمایی و 86 درصد متوسطه، 94 درصد آموزگاران ابتدایی، 89 درصد معلمان و مربیان دوره راهنمایی و 87 درصد معلمان و مربیان دوره متوسطه) گزینه مناسب و کاملا مناسب را انتخاب کردهاند. نتایج: نتایج این بررسی بیانگر این واقعیت است که در مجموع، درجه تناسب مولفههای ضروری مدل آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس از دیدگاه معلمان و دانشآموزان کشور 87 درصد است.
خلاصه ماشینی:
"ه)نتایج نظرسنجی از دبیران دورۀ راهنمایی:از جمع تعداد 36 سؤال مطروحه کهدر 28 استان کشور(33 نفر در هر جامعۀ آماری)انجام پذیرفته،نتایج زیر در رابطه باموضوعات آموزشی حوزۀ پیشگیری از سوء مصرف مواد به دست آمده است:32 درصدگزینه«مناسب»را انتخاب کردهاند که تلفیق و جمع آنها با 89 درصد«نهایت درجۀتناسب و موافقت مخاطبان»را در موضوع مورد بحث نشان میدهد.
در نهایت،با توجه به این که هنوز هیچ مدل مدونی در حوزۀ پیشگیری از اعتیاد(به ویژهدر مدارس کشور)در ایران پیشنهاد نشده است،برای دستیابی به یک مدل ملی مناسب باشرایط فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی در زمینۀ آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس کشور،پرسشنامۀ نظرخواهی از معلمان دورۀ ابتدایی و دبیران دوره راهنمایی و متوسطه و همچنینپرسشنامۀ نظرسنجی از دانشآموزان آنان(در سه پایۀ تحصیلی)و دربارۀ موضوعات و استراتژیهای آموزشی متناسب با هدف مذکور،تنظیم و در اختیار جامعۀ نمونۀ هر دو گروهقرار گرفت و از افراد نمونۀ جامعههای یاد شده نیز درخواست شد که تناسب موضوعاتآموزشی و استراتژیهای آموزشی مندرج در پرسشنامه(حول محور پیشگیری ازسوء مصرف مواد)را با هدف گفته شده،با یکی از سه گزینۀ: الف)کاملا مناسب است،ب)مناسب است،ج)مناسب نیست،پاسخ گویند؛سپس بر اساس یافتههای این پژوهش«مدلآموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس»با توجه به شرایط فرهنگی،اجتماعی و اقتصادیکشور مشتمل بر فلسفه،هدف،مبانی نظری،تجارب به کار رفته و چارچوب ادراکی،زیرساخت و روشهای ارزشیابی به شرح زیر مورد تحلیل قرار گرفته است: 2-4)مدل پیشنهادی آموزش پیگیری از اعتیاد در مدارس 1-2-4)هدف کلی مدل هدف کلی این مدل«پیشگیری از اعتیاد در مدارس کشور»و کاهش تقاضای مواد مخدردر جامعه است."