چکیده:
طرح مساله: با توجه به ویژگی های ارتباطی اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور، و اهمیت فرهنگ سازمانی در انسجام و هماهنگی درونی و بیرونی سازمان، و ایجاد احساس تعلق خاطر و هویت در کارکنان، تاثیر متغیرهای مختلف سرمایه اجتماعی این دانشگاه بر فرهنگ سازمانی آن مورد بررسی قرار گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع بنیادی، مقطعی و بر مبنای چگونگی گردآوری داده ها توصیفی - همبستگی، از نوع تحلیل ماتریس همبستگی یا کوواریانس است. برای تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار لیزرل از روش تحلیل مسیر استفاده شده است.
یافته ها: به جز هنجارهای سازمانی، هیچ یک از متغیرهای سرمایه اجتماعی تاثیر مستقیم بر فرهنگ سازمانی دانشگاه ندارد. این رابطه نشان دهنده اهمیت ویژه هنجارهای مخصوص این دانشگاه در ایجاد ارتباط بین اعضای هیات علمی است.
نتایج: نتیجه برجسته این تحقیق نقش هنجارهای قانونی به عنوان یکی از متغیرهای سرمایه اجتماعی در ایجاد ارتباط بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی، و بین فرهنگ سازمانی با سایر متغیرهای سرمایه اجتماعی این دانشگاه است.
خلاصه ماشینی:
"رفاه اجتماعی دیگر مقالات تأثیر سرمایۀ اجتماعی برفرهنگ سازمانی طاهره فیضی{o*o}،مسعود گرامیپور{o**o} {IBطرح مسأله:با توجه به ویژگیهای ارتباطی اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور،و اهمیت فرهنگ سازمانی در انسجام و هماهنگی درونی و بیرونی سازمان،وایجاد احساس تعلق خاطر و هویت در کارکنان،تأثیر متغیرهای مختلف سرمایۀاجتماعی این دانشگاه برفرهنگ سازمانی آن مورد بررسی قرار گرفته است.
oohay@yzief-herehat< o} {o(**)دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری،دانشگاه علامه طباطباییo} مقدمه با توجه به اهمیت فرهنگ سازمانی برای ایجاد انسجام و هماهنگی درونی و بیرونی هرسازمان،و با توجه به شرایط دانشگاه پیام نور از نظر گستردگی جغرافیایی،پراکندگی اعضاو مدیران در سراسر کشور پهناور ایران،غیر سنتی بودن نظام آموزشی و متفاوت بودن سازو کارهای آموزشی آن با سایر دانشگاهها،جوانتر بودن مدیران،اعضای هیأت علمی وکارکنان نسبت به سایر دانشگاهها،لزوم استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی برایتکمیل فرآیندهای آموزشی و مانند آن،توجه به ویژگیهای مشترکی که بتواند احساسهویت و تعلق خاطر در اعضا به وجود آورد و آنان را نسبت به اهداف و عملکرد دانشگاهمتعهد کند بسیار ضروری به نظر میرسد.
o} &%02926EFRG029G% 7-2)فرضیهها با توجه به هدف پژوهش که بررسی تأثیر متغیرهای سرمایۀ اجتماعی دانشگاه پیام نور برفرهنگ سازمانی آن دانشگاه است،احتمال داده میشود که متغیرهای مختلف سرمایۀاجتماعی یعنی،صمیمیت،احساس هویت،ارتباطات متقابل،هنجارهای سازمانی،اعتمادمتقابل،احساس تکلیف،عوامل قانونی،عوامل اتقصادی،عوامل فنآوری اطلاعات وارتباطات،عوامل توسعۀ سیاسی،اندازۀ شبکه،ترکیب شبکه و در نهایت تمرکز شبکه در میاناعضای هیأت علمی بر فرهنگ سازمانی دانشگاه تأثیر داشته باشد.
با توجه به نتایج مطالعه و تأثیر متغیرهای ابعاد سرمایۀ اجتماعی برفرهنگ سازمانی،کهتا حدودی تعیین کنندۀ وضعیت فرهنگ سازمانی دانشگاه پیام نور است،به نظر میرسد اگرمدیران دانشگاه به اهمیت این عوامل پی ببرند،وضعیت فعلی آن را بشناسند،در جهترفع نقاط ضعف موجود اقدام کنند،و ارزشهای اساسی و بنیادین را در دانشگاه پایهریزینمایند شاید بتوانند برای بسیاری از مشکلات فعلی راهحلی بیابند."