چکیده:
هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه دینداری و حمایت اجتماعی در بین دانشجویان بوده است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. برای انجام تحقیق، هشتصد نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونهگیری خوشهای، انتخاب شدهاند. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق، از پرسشنامههای معبد گلزاری و حمایت اجتماعی واکس و همکارانش استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون Z و T استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که بین دینداری و حمایت اجتماعی، رابطه معناداری وجود دارد. رابطه دینداری و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر متفاوت نیست. دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر دیندار هستند، اما تفاوت معناداری در حمایت اجتماعی آنان وجود ندارد. برخورداری از حمایت اجتماعی یکی از مؤلفههای بسیار مهم در بهداشت روانی افراد است. بنابراین با توجه به نتیجه تحقیق حاضر، تقویت روحیه دینداری دانشجویان و آشنایی کامل با آموزههای دینی میتواند در فراهم کردن حمایت اجتماعی برای آنها مؤثر باشد
The present research aims at identifying the relationship between religiosity and social support among university students. The research method is correlative. 800 students were selected through cluster sampling from among Azad Islamic university. Ma’badGolzari’s questionnaire and social support questionnaire of Alan Vaux et.al were used to assess the research variables. Pearson’s correlation coefficient، Z-test، and T-test were used to analyze the data. The research findings show that there is a significant relationship between religiosity and social support. The relationship between religiosity and social support in male student and in female students is the same. Female students are more religious than male students، but no significant difference is noticed in their social support. Enjoying the social support is one of the most important components of people’s mental health. According to the findings of the present research، promoting and strengthening students’ religiosity along with their full acquaintance with religious doctrines can contribute to promoting social support for them.
خلاصه ماشینی:
"221 نگارنده با مرور گستردهای که بر ادبیات تحقیق انجام داده، پژوهشی که مستقیما رابطه دینداری را با حمایت اجتماعی، مطالعه کرده باشد، پیدا نکرد، با اینحال، ادبیات غنی در مورد ارتباط دینداری با بسیاری ازپیامدهای مثبت وجود دارد که در این قسمت به برخی از آنها اشاره میشود.
بنابراین، فرضیه اول تأیید میشود و با 99٪ اطمینان میتوان نتیجه گرفت که بین دینداری و حمایت اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
توجه به جدول نشان میدهد که در متغیر دینداری، تفاوت میانگینهای دو گروه (205/4) در سطح (001/0) معنادار است، بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که میزان دینداری دانشجویان پسر و دختر متفاوت است.
رابطه مثبت و معنادار دینداری و حمایت اجتماعی در تحقیق حاضر نیز تأییدی است بر ادبیات موجود که میتواند اشارهها و کاربردهای مفیدی در زمینه تأمین بهداشت روانی، ارتقای شادمانی و بهبود روحیه دانشجویان داشته باشد.
با توجه به وجود رابطه مثبت و معنادار بین دینداری و حمایت اجتماعی، به دست اندرکاران امر و متخصصان بهداشت روان که با دانشجویان در ارتباط هستند، پیشنهاد میشود در جهت تقویت روحیه دینداری و گسترش منابع حمایتی دانشجویان اقدام کنند.
, Alcohol- Induced Stress and Social Support as Influences of the Adult Substance Abuser’s Health and Well- Being, University of Pittsburgh, school of social work ,2005.
B. Lee, Alcohol- Induced Stress and Social Support as Influences of the Adult Substance Abuser’s Health and Well- Being,, University of Pittsburgh, p 25."