Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد فرهنگی به درس جغرافیا در مدارس دوره ابتدایی

نویسنده:

(8 صفحه - از 158 تا 165)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا، محیط زیست، ژاپن، فرهنگی، آموزش، محیط، آموزش و پرورش، آموزش جغرافیا، دانش‌آموزان، رویکرد فرهنگی به درس جغرافیا

خلاصه ماشینی: "آنگاه با بیان نتایج‌ مطالعهء موردی( case study )درس مطالعات‌ اجتماعی(مبحث جغرافیا)کلاس پنجم در مدرسهء ابتدایی در منطقهء مرکزی ژاپن‌ (ناگویا)،تلاش می‌شود تا نحوهء مشارکت و تفکر دانش‌آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری‌ در درس جغرافیا تجزیه و تحلیل شود و هدفهای آموزش جغرافیا با رویکردی فرهنگی‌ و با تأکید بر شناخت و درک متقابل فرهنگ‌ها و اهداف بین المللی کردن آموزش و پرورش‌ در ژاپن تبیین گردد. آموزش جغرافیا با ایجاد درک واقعی از محیط زیست،روابط انسان و محیط،تأثیر شرایط محیطی‌ بر روابط انسانها و مقایسهء محیطها و تأثیر آنها بر شکل‌گیری نظامهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت، بهترین زمینه را برای شناخت عمیق و ملموس‌ دانش‌آموزان از فرهنگ‌ها فراهم می‌سازد(گنجی، 1378)،ارتباط میان مناطق مختلف جهان را تسهیل می‌کند و همزیستی مسالمت‌آمیز و احساس تعلق به سرنوشت انسانها با فرهنگ،نژاد، زبان و مکان‌های مختلف را تقویت می‌کند. پس از اینکه برخی از دانش‌آموزان به پاسخ قابل‌ ارائه‌ای رسیدند،آقای ایشی کاوا از دانش‌آموزان‌ آموزش جغرافیا با ایجاد درک واقعی از محیط زیست،روابط انسان و محیط،تأثیر شرایط محیطی بر روابط انسانها و مقایسهء محیطها و تأثیر آنها بر شکل‌گیری نظام‌های‌ اجتماعی و فرهنگی‌ متفاوت بهترین زمینه را برای شناخت عمیق و ملموس دانش‌آموزان از فرهنگها فراهم می‌سازد. آموزش جغرافیا با تبیین نسبت انسان و محیط تلاش می‌کند تا مبانی تفاوت رفتارهای فردی و گروهی و تفکرات اجتماعی انسانها را تجزیه و تحلیل‌ کند و با درک واقعی محیط،روابط انسانی و تأثیر آنها در شکل‌گیری نظامهای متفاوت اجتماعی و فرهنگی، زمینهء شناخت عمیق و ملموس دانش‌آموزان از فرهنگ‌های مختلف را فراهم سازد و روح همزیستی‌ مسالمت‌آمیز و احساس تعلق به سرنوشت انسانها با فرهنگ‌ها و نژادهای متفاوت را تقویت کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.