Skip to main content
فهرست مقالات

توسعه اقتصادی، آموزش عالی و اشتغال

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، توسعه، اشتغال، اقتصادی، شغل، آموزش عالی و اشتغال، نظام آموزش عالی، تولید، توسعه اقتصادی، جامعه

خلاصه ماشینی:

"نکتهء حیرت‌انگیز این است که گفته می‌شود آن کشورها اشتغال دارند و ما بیکاریم ولی از این طرف اگر قرار شود که مثلا کیوسک‌های‌ روزنامه‌فروشی را زیاد کنیم می‌گوییم این شغل‌ها کاذب است!یعنی‌ چه کاذب است؟یعنی اگر کیوسک روزنامه‌فروشی آن‌قدر زیاد باشد که من به جای اینکه ده دقیقه راه بروم،خیلی زودتر بتوانم روزنامه‌ بخرم و مثلا پنج تومان بیشتر بپردازم و در وقتم صرفه‌جویی بشود،آن‌ شغل کاذب است؟کجا چنین شغلی کاذب است؟در تشریح اهمیت‌ گسترش بخش خدمات توجه شما را معطوف به مثال دیگری‌ می‌کنم. گذشته از این‌ها شما یک بار دیگر بر اهمیت برابری انسان‌ها و علم محوری بعنوان پایه اصلی ایجاد تمدن جدید تأکید کردید و به گونه‌ای به طرفداری از اندیشهء«مغز-بنیاد»به جای‌ تئوری منسوخ«عضله-بنیاد»برخاستید،آیا اصولا در فرایند توسعه تئوری برخورد آنتاگونیستی و طبقاتی پرولتاریا و بورژوازی-که اساس نظریهء کارل مارکس را تشکیل‌ می‌دهد،آن هم بدین سبب که نیروهای مولد جامعه یعنی‌ پرولتاریا یا کارگران صنعتی در برخورد با سرمایه‌داران چیزی‌ برای از دست دادن ندارند-کم‌رنگ می‌شود؟آیا فرایند توسعه و حذف کار سنگین صنعتی از راه جایگزینی‌ ماشین‌های هوشمند،پرولتاریا را حذف خواهد کرد؟آیا تصور من از مسایل مطرح شده درست است؟ بله قطعا!چون فرایند حرکت جوامع امروز همین را نشان‌ می‌دهد. بنابراین مصرآنه تأکید می‌کنم که نگاه محدود به آموزش عالی آنهم از این زاویهء تنگ که برای فارغ التحصیلان-مستقیما-شغل دولتی‌ هست یا نه و اگر نیست حتما این نظم خوب عمل نمی‌کند،و اینکه‌ وظیفهء نظام آموزشی به عهدی دولت است یا بخش خصوصی،و مناقشاتی که از این یا آن نظریه دفاع می‌کند...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.