چکیده:
مدیریت عملکرد بعنوان یک نگرش نوین مدیریتی نقش اساسی در هدایت و ترکیب مؤلفههای کیفیت در سازمان ایفاء و به شکل مطلوب و اثربخش بر فرآیند کیفیت،مدیریت مینماید.با مدیریت عملکرد میتوان زمینهها و بستر لازم برای پیادهسازی مدیریت کیفیت فراگیر را فراهم نمود.در توسعه کیفیت عوامل و مؤلفههای مختلفی در سازمان درگیر هستند که اگر همهء آنها به کار گرفته شوند کیفیت،چندبعدی شده و مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد مینماید.در این زمینه مدیریت عملکرد بایک روش جامعنگر کلیه عوامل و مؤلفههای ریز و درشت درگیر در کیفیت را مدیریت نموده و نهایتا عملکرد مطلوبی از آنها بدست میآید.مدیریت عملکرد ضمن بهبود شایستگی فعلی افراد و کل سیستم برای کیفی کار کردن،ایجاد ارتباط بین شایستگی فرد با کارکرد واقعیشان را نیز مدنظر دارد.با توجه به اهمیت مدیریت عملکرد در تولید و توسعه کیفیت پایدار در این مقاله که براساس تئوریهای عمل تدوین یافته و مبتنی بر تجارب عملی نگارنده میباشد سعی بر آن است مفهوم و مؤلفههای مدیریت عملکرد تبیین و سپس به بیان ساز و کارهای آن در توسعه کیفیت پایدار سازمان پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
"(1)- Gammie,Ann(2001) (به تصویر صفحه مراجعه شود) الگوی شمارهی 1-ابعاد چهارگانه مدیریت عملکرد مدیریت عملکرد به عنوان یک سیستم تجاری1 وسیلهای است برای ایجاد انگیزه در منابع انسانی جهت دستیابی به نتایج مطلوب و به دنبال برقراری ارتباطات منطقی بین عوامل تولید است و علاوه بر لحاظ کردن گذشته متمرکز بر آینده میباشد.
بهطور کلی الزامات و پیش نیازهای تعیین قابلیت سازمان را میتوان به شرح زیر و به صورت فهرستوار بیان نمود: *طراحی ابزار مناسب اندازهگیری سطح قابلیتها *طراحی مکانیزم شناسائی قابلیتهای بالقوه *حاکم کردن نگرش دائمی برای تعیین قابلیتهای سازمان *اولویتدادن به تعیین قابلیتهای منابع انسانی *استفاده مؤثر از قابلیتهای شناسائی شده 3-ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد برآوردی انتقادی و کاوشگرانه از فعالیتهای مختلف یک سازمان است.
بهطور کلی عنصر تولید کیفیت در مقوله مدیریت عملکرد با قدمهای عملی زیر موفق خواهد شد: 1-4)تعیین وضعیت موجود کیفیت 2-4)طراحی گروه تولید کیفیت 3-4)طراحی مکانیزمهای کیفیتساز در سازمان 4-4)فرآیندی نمودن تولید کیفیت 5-4)جاری کردن کیفیت در کار و محصولسازوکارهای مدیریت عملکرد در تولید و توسعه کیفیت بهطور کلی سازوکارهائی که مدیریت عملکرد با به کارگیری آنها در سازمان به تولید و توسعه کیفیت کمک مینماید را میتوان به شرح زیر بیان نمود: 1-حاکم کردن سازوکار ارزیابی عملکرد کیفی: برای تولید و توسعه کیفیت در سازمان بایستی سازوکارها و بسترهای متناسب با آن فراهم شود."