چکیده:
گسترش عملکرد کیفیت (QFD) یکی از فنون مدیریت کیفیت است که برای به کارگیری مرحله به مرحله نداهای مشتری به صورت عملیاتی به کار گرفته میشود.این فن میتواند نه تنها در عملیات تولیدی،بلکه در خدمات مختلف از جمله خدمات آموزشی نیز کاربرد داشته باشد.در این مقاله برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مرکز آموزش مدیریت دولتی از تکنیک QFD استفاده شده است.بعد از انجام مصاحبه با مشتریان (دانشجویان)کلیدی و شناسایی خواستههای آنها،این خواستهها را رتبهبندی و سپس با به کارگیری روش خانه کیفیت به الزامات آموزشی تبدیل و به کار گرفته شدهاند.یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین الزامات آموزشی را باید به ترتیب در ساختار،اساتید، و محتوای دورههای آموزشی طرح مدیران جستجو کرد.
خلاصه ماشینی:
"کاربرد QFD در تأمین خواستههای مشتریان از آموزش دکتر فرج اله رهنورد* باقر عباسپور** چکیده گسترش عملکرد کیفیت (QFD) یکی از فنون مدیریت کیفیت است که برای به کارگیری مرحله به مرحله نداهای مشتری به صورت عملیاتی به کار گرفته میشود.
در این مقاله برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مرکز آموزش مدیریت دولتی از تکنیک QFD استفاده شده است.
بعد از انجام مصاحبه با مشتریان (دانشجویان)کلیدی و شناسایی خواستههای آنها،این خواستهها را رتبهبندی و سپس با (*)-عضو هئیت علمی موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی (**)-کارشناس ارشد مدیریت دولتی به کارگیری روش خانه کیفیت به الزامات آموزشی تبدیل و به کار گرفته شدهاند.
در خانهی دوم،در رابطه با هریک از این ویژگیهای خدمت الزامات عملیات زیر لحاظ شدهاند: *برای ویژگی اول(استفاده از مورد کاوی)داشتن مهارتهای اداری و ترغیب دانشجویان به مباحث گروهی در نظر گرفته شده است.
QFD سیستم تضمین کیفیت است که از آن برای طراحی کالا یا خدمات برمبنای خواست مشتری استفاده میشود و این امکان را فراهم میسازد تا ندای مشتری به وضوح شنیده (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3.
این یافتهها با نتایج کار و پژوهشی هوران و تئو (2001)همخوانی دارد و با مبانی نظری کاربرد QFD در بهبود کیفیت آموزش سازگار است(لم و زاگو،1998) همانطور که در نمودار 5 نشان داده شده است،یک سازمان مانند مرکز آموزش زمانی میتواند ادعا کند که"توجه به خواستههای مشتری"برای ما اهمیت دارد که این سه گروه از نیازها را بر آورده کند."