چکیده:
موضوع این مقاله عبارت است از:«ارزشیابی اثربخشی آگهیهای بازرگانی مربوط به
خدمات بانکی بانک مسکن».پژوهش حاضر با تأکید بر آگهیهای بازرگانی به عنوان یک عامل
مهم و اثرگذار بر رفتار مشتریان بانکها در انتخاب و خرید خدمات، سعی در شناخت و
اندازهگیری میزان اثربخشی آگهیهای بازرگانی بانک مسکن را دارد.الگوهای متعددی
برای ارزشیابی اثربخشی تبلیغات وجود دارد.در این پژوهش، برای اندازهگیری اثربخشی
تبلیغات بانک مسکن، از الگوی ADIA استفاده شده است.الگوی ADIA یک الگوی
چهار متغیره میباشد. یعنی با استفاده از چهار متغیر جلب توجه، ایجاد علاقه، تحریک
تمایل و اقدام به
خرید، میزان اثربخشی تبلیغات را اندازهگیری میکند.در اینجا پس از
انجام تجزیه و تحلیلهای مربوطه، با استفاده از آمار توصیفی(شاخص مرکزی میانه)و
آمار استنباطی(آزمون نسبت موفقیت در بین اعضای یک نمونه از یک جامعه)، این نتیجه
حاصل شد که از حیث متغیر جلب توجه، آگهیهای بازرگانی بانک مسکن، اثربخش
میباشد؛ولی به لحاظ سایر متغیرها، یعنی ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید،
آگهیهای بازرگانی بانک مسکن، اثربخش نمیباشد.همچنین در رابطه با اثربخشی
رسانهها، این نتیجه حاصل شد که در بین رسانههای مورد استفاده برای آگهیهای
بازرگانی بانک مسکن، تلویزیون از اثربخشی بیشتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"از این رو با توجه به مطالب ذکر شده و نیز به دلیل اهمیتی که صنعت بانکداری داراست، پژوهش حاضر با تأکید بر تبلیغات بازرگانی به عنوان عاملی مهم و اثرگذار بر رفتار مشتریان بانکها در انتخاب و خرید خدمات، سعی در شناخت و اندازهگیری میزان اثربخشی آگهیهای بازرگانی بانک مسکن را دارد.
از آنجاییکه برنامهریز تبلیغات بانک مسکن نیز همانند بسیاری از سیستمهای برنامهریزی کشور، هدف مشخص و معینی را که از ابتدا به درستی و دقیق تعریف شده باشد را تعقیب نمیکند، به عبارت دیگر هدفمند نمیباشد، بنابراین، ملاحظه میشود که در مرحله عمل هم از اثربخشی لازم برخوردار نیست و علیرغم هزینههای کلان و صرف منابع بیشمار، مشتریان این بانک اذعان دارند که عوامل دیگری غیر از تبلیغات نظیر توصیه آشنایان و یا تجربیات گذشته خود افراد، سبب شده است که آنها از خدمات بانک مسکن استفاده کنند.
بنابراین، در رابطه با این پژوهش، بهطور کلی میتوان گفت از آنجاییکه دو عامل مهم و عمده برای اینکه یک تبلیغ مؤثر واقع شود، ساختار تبلیغ و رسانه انتخابی میباشد، به نظر میرسد پیامهای تبلیغاتی بانک مسکن از ساختار و محتوای مناسبی برخوردار نیستند و نیز از این پیامها در بین رسانههای مختلف موفقیت چندانی ندارد، بنابراین به مسؤولان تبلیغات در بانک مسکن پیشنهاد میگردد در ساخت پیامهای تبلیغاتی خود به این دو مورد توجه بیشتری نمایند و از این دو نکته برای ارائه تبلیغات متفاوت، همراه با نوآوری و خلاقیت که در عین حال بتواند به خوبی برتریها و ویژگیهای خدمات خود را معرفی کند، استفاده نماید و از هرگونه تبلیغات تقلیدی و تکراری، پرهیز نماید."