Skip to main content
فهرست مقالات

استفاده از مفاهیم فراکتالی جهت مطالعه اثربخشی سیستم

نویسنده:

علمی-ترویجی (18 صفحه - از 137 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : بعد فراکتال ،محاسبه بعد فراکتال ،سیستم ،مفاهیم فراکتالی جهت مطالعه اثربخشی ،اطلاعات ،سازمان ،روش پرگار تقسیم سیار ،روش فراکتالی مطالعه اثربخشی سیستمها ،جهت مطالعه اثربخشی سیستم ،ترمه ،محاسبه بعد فراکتال سطح ،نظم ،نتایج محاسبه بعد فراکتال ماتریس‌های ،روش مطالعات بعد فراکتال ،روش تغییر نما بعد فراکتال ،روش بعد فراکتال ،نرم‌افزار محاسبه بعد فراکتال ،روش فراکتال ،دانشجویان ،مجموعه‌های بی‌نظم‌تر بعد فراکتال ،روش محاسبه بعد فراکتال ،استفاده از مفاهیم فراکتالی ،سلول ،ترمه دانشجویان به روش فراکتال ،نرم‌افزار ،ماتریس ،روش ،اندازه‌گیری اثربخشی سازمانها به‌نام روش ،فراکتال سطح ،بعد فراکتالی

موضوع حل مشکلات و مسائل سازمانی از دیرباز مورد توجه نظریه‌پردازان علوم مدیریت بوده و همواره سعی در حل آن داشته‌اند.نظریه‌پردازان مختلفی با دیدگاه‌های گوناگون در مورد اثربخشی و شیوه‌های اندازه‌گیری آن به نظریه‌پردازی پرداخته و همواره، به ویژه مدیران اجرایی، علاقه‌مند بوده‌اند تطابق شاخص‌های اندازه‌گیری با واقعیت را بسنجند.

خلاصه ماشینی:

"در انتهای مقاله، برای اثبات کاربردی بودن روش، براساس نوعی مطالعه موردی، اثربخشی یک سیستم آموزشی-دانشگاهی به روش بعد فراکتال بررسی شده است. شکل 1-تصویری شماتیک جهت نمایش لگاریتم طول منحنی در مقابل لگاریتم طول خطکش(تخمه‌چی، 1382) البته این روش با تغییراتی می‌توان برای محاسبه بعد فراکتال سطح نیز نعمیم داد. استفاده از این روش برای محاسبه بعد فراکتال سطح به دو صورت انجام می‌شود که در زیر شرح داده می‌شوند: الف-ابتدا مجموعه مقاطع یک بعدی از سطح مورد نظر انتخاب می‌گردند. بنابر این در شکل 3، بعد فراکتال به صورت زیر محاسبه می‌شود: شکل 3-یک شبکه نمونه جهت محاسبه مقادیر تغییرنما در گامهای مختلف (تخمه‌چی، 1382) همانگونه که اشاره شد باری محاسبه بعد فراکتال توسط هر سه الگوریتم مذکور نرم‌افزاری تحت ویندوز با عنوان روشهای فراکتالی ارائه شده است. در روش فراکتالی مطالعه اثربخشی سیستمها، آمار درآمدی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی در چندین سال متمادی به عنوان ورودی برای محاسبه بعد فراکتالی در نظر گرفته می‌شود. در غیر این صورت اگر نظم در فارغ‌التحصیلی 9، 10 یا 11 ترمه مشاهده شود(بعد فراکتالی آنها کوچکتر باشد)، می‌توان استدلال کرد که سیستم در نیل به یکی از اهداف اصلی آموزش خود(فارغ‌التحصیل 8 ترمه)ناموفق بوده است. برای مطالعه اثربخشی سیستم آموزشی در نیل به اهداف اساسی فارغ‌التحصیلی 8 ترمه دانشجویان به روش فراکتال اقدام به تهیه 7 ماتریس اطلاعاتی همچون جدول 1 بصورت شماتیک گردید. جدول 1-فرمت شماتیک ماتریسهای اطلاعاتی 7 گانه برای محاسبه بعد فراکتال (جلالی، 1383) در هر کدام از ماتریس‌ها درصد فارغ‌التحصیلان گروه‌های آموزشی مختلف بر اساس سال ورود به دانشگه طی ترم‌های مختلف آورده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.