Skip to main content
فهرست مقالات

بازاریابی جهانی فرد محور: تطبیق دادن بازاریابی جهانی و بازاریابی یک به یک

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (30 صفحه - از 77 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : بازار، بازاریابی، بازاریابی جهانی فرد محور، بازاریابی جهانی و بازاریابی یک‌به‌یک، بازاریابی جهانی، بازاریابی یک‌به‌یک، اطلاعات، مدل بازاریابی جهانی فرد محور، سفارش، مصرف‌کنندگان، تولید، محصولات، روند، سیستم، بازاریابی سفارشی انبوه، بازاریابی جهانی یک‌به‌یک، فرد محوری، بازاریابی انبوه و بازاریابی یک‌به‌یک، اروپا، بازاریابی انبوه، سیستم تولید، بازاریابی سفارشی، بازاریابی جهانی فرد محور مفهوم، شبکه، مشتریان، فروشنده، تطبیق دادن بازاریابی جهانی، سیستم سفارش انبوه، استاندارد، بازاریابی سفارش محور

در دهه‌های اخیر دو روند به ظاهر متناقض در تفکرات بازاریابی به وجود آمده‌ است.تحت عنوان بازاریابی جهانی‌1و بازاریابی یک‌به‌یک‌2.در این مقاله ضمن‌ تشریح مبانی نظری هریک از دو روند و مرور سیر تاریخی گذر از بازاریابی محلی‌3 به بازاریابی جهانی و از بازاریابی انبوه‌4به بازاریابی یک‌به‌یک،این دو مفهوم را با بازاریابی سفارشی انبوه‌5ترکیب کرده و در چارچوب مدل بازاریابی جهانی فرد محور6ارائه خواهد شد.

خلاصه ماشینی: "روابط میان بازاریابی رابطه‌ای،بازاریابی سفارش محور،بازاریابی انبوه و بازاریابی یک‌به‌یک را براساس نوع رابطه فشرده میان خریدار و فروشنده و درجه‌ فردی شدن محصول می‌توان به صورت ماتریس زیر نشان داد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار1-منبع: (Haliburton,1998) (1)- Martha Rogress (2)- Dell بازاریابی رابطه‌ای به دنبال این هدف است که مشتریان را به صورت تک‌تک مورد نظر قرار دهد و کانال ارتباطی و تعامل دوجانبه‌ای را میان خود و آنان ایجاد نماید. رابطه‌ای که به صورت بلندمدت دوام داشته باشد می‌تواند رضایت‌مندی مشتریان را افزایش دهد و اصولا این رهیافت به مصرف‌کنندگان وفادار نظر دارد که منجر به‌ ایجاد رابطه ماندگار و فشرده و فردی میان خریدار و فروشنده می‌گردد Dwyer) (and other,1987 فروشنده در این حالت به اطلاعاتی در مورد خریدار نیازمند است‌ تا بتواند بر آن اساس ترجیحات مصرف‌کننده را دریابد. بازاریابی سفارش محور هم به دنبال آن است تا محصولات را به دلخواه‌ مصرف‌کنندگان به صورت انفرادی طراحی و عرضه کند و در فرایند تولید مصرف‌کنندگان را باهم ادغام کند (Schnabele,1997) و به این صورت‌ مصرف‌کنندگان در فرایند تولید به صورت فعال وارد می‌شوند و تقاضای فردی خود را که فروشنده سعی می‌کند در تولید لحاظ کند،بیان می‌دارد و محصولاتی فردی‌ شده را دریافت می‌دارد (Piller et al,2000) اگر فروشنده قادر باشد که براساس‌ ترجیحات مصرف‌کننده عمل کند،برتری رقابتی را برای خود خلق خواهد کرد. (Moriarty Moran,1990) این عملیات به‌ صورت مدل زیر توضیح داده می‌شود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار5-منبع (Mattson,2000) (1)- Lever چالش اساسی وقتی است که بخواهیم اصول بازاریابی یک‌به‌یک را پیرامون‌ کشورها تطبیق دهیم،کشورهایی که دارای اختلاف جغرافیایی،زبانی و فرهنگی‌ هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.