چکیده:
هدف: هدف این مطالعه رفتار پویش محیطی مدیران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور درگردآوری و استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری و ترسیم آینده سازمان است. روش:روش پیمایش تحلیلی برای بررسی و تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. کتابخانه های مرکزی واحدهای بزرگ (33 واحد دانشگاهی) و بسیار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی (61 واحد دانشگاهی) در سطح کشور جامعه آماری این مطالعه است. یافته ها: یافته ها نشان داد که بخش های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 68/4)، فناوری (میانگین = 14/4) و اجتماعی و فرهنگی (میانگین = 4) از دیدگاه مدیران بخش های محیطی مهم و نامطمئن هستند به لحاظ تغییرپذیری بخش های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 32/4)، فناوری (میانگین = 07/4) و اجتماعی و فرهنگی (میانگین = 94/3) از دیدگاه مدیران بخش های محیطی دارای نرخ تغییر بالا مشخص شده اند. بخش های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 26/4)، فناوری (میانگین = 98/3) و رقبا (میانگین= 88/3) نیز بخش های محیطی پیچیده هستند. همچنین نتایج نشان داد که اطلاعات درباره محیط از منابع کتابخانه (میانگین= 25/4)، خدمات اطلاع رسانی الکترونیکی (میانگین=2/4)، مخاطبان و مشتریان (میانگین=06/4) و متخصصان مربوطه (میانگین=06/4) با تناوب و فاصله زمانی بیشتری در تصمیم گیری مدیران مورد استفاده قرار گرفته اند و عدم قطعیت محیطی درک شده در بخش مخاطبان و مشتریان و اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با سایر بخش ها رابطه همبستگی نسبتا معنی داری با استفاده از اطلاعات منابع اطلاعاتی درباره محیط در تصمیم گیری دارد.
خلاصه ماشینی:
com تاریخ دریافت :٩٠/٦/١٣ تاریخ پذیرش :٩٠/١١/٠٢ چکیده هدف : هدف این مطالعه رفتار پویش محیطی مدیران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور درگردآوری و استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری و ترسیم آینده سازمان است .
همچنین نتایج نشان داد که اطلاعات درباره محیط از منابع کتابخانه (میانگین = ٤/٢٥)، خدمات اطلاع رسانی الکترونیکی (میانگین =٤/٢)، مخاطبان و مشتریان (میانگین =٤/٠٦) و متخصصان مربوطه (میانگین =٤/٠٦) با تناوب و فاصله زمانی بیشتری در تصمیم گیری مدیران مورد استفاده قرار گرفته اند و عدم قطعیت محیطی درک شده در بخش مخاطبان و مشتریان و اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با سایر بخش ها رابطه همبستگی نسبتا معنی داری با استفاده از اطلاعات منابع اطلاعاتی درباره محیط در تصمیم گیری دارد.
نتایج یافته ها (جدول ٥) نشان داد که اطلاعات درباره محیط از منابع کتابخانه (میانگین =٤/٢٥)، خدمات اطلاع رسانی الکترونیکی (میانگین =٤/٢٠)، مخاطبان و مشتریان (میانگین =٤/٠٦) و متخصصان مربوطه (میانگین =٤/٠٦) با تناوب و فاصله زمانی بیشتری در تصمیم گیری مدیران مورد استفاده قرار گرفته است و انجمن های صنایع و صنفی (میانگین =٢/٧١) و کنفرانس ها و بازدیدها (میانگین =٢/٧١) در رتبه های پایین تر قرار گرفته اند.
هم چنین ، نتایج نشان داد که اطلاعات درباره محیط از منابع کتابخانه ، خدمات اطلاع رسانی الکترونیکی ، مخاطبان و مشتریان و متخصصان مربوطه با تناوب و فاصله زمانی بیشتری در تصمیم گیری مدیران مورد استفاده قرار گرفته است .
Information as atools for management decision making: A case study of Singapore.