چکیده:
هدف: پژوهش عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از مدل، مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM) ارزیابی می کند. روش: این پژوهش به روش کمی و کیفی (Mixed Method) می باشد. از لحاظ ماهیت تحقیق، می توان جزو مطالعات کاربردی محسوب نمود. جامعه آماری شامل سیاستگذاران و مدیران عالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دهنده این است که بر اساس مدل ارزیابی مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امتیاز 15/278 را از کل 1000 امتیاز ممکن کسب نموده است. نتایج بدست آمده نشان داد که با تامین اقدامات لازم، امکان ایجاد کتابخانه بین المللی کودکان و نوجوانان در ایران وجود دارد. در پایان مدل پیشنهادی کتابخانه بین المللی کودکان و نوجوانان نیز ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
(مرادی ، ١٣٨٤) با توجه به اینکه چنین مرکزی در ایران وجود ندارد، در این پژوهش پس از ارزیابی عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایران ، اقداماتی که باید قبل و بعد از راه اندازی کتابخانه بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد، و با ایجاد کتابخانه بین المللی کودکان و نوجوانان در ایران ، از یک سو به رشد و بالندگی فرهنگی فرزندان ایرانی کمک کرد و از سوی دیگر فرهنگ اصیل درخشان ایرانی را که در تمدن بشری، صفحه درخشانی را به خود اختصاص داده را به کودکان و نوجوانان دیگر فرهنگ ها معرفی نمود.
سوالات پژوهش ١- وضعیت معیار رهبری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه است ؟ ٢- وضعیت معیار خط مشی و استراتژی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه است ؟ ٣- وضعیت معیار منابع انسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه است ؟ ٤- وضعیت معیار فرایندهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه است ؟ ٥- وضعیت معیار مشارکت و منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه است ؟ ٦- وضعیت معیار نتایج کاربران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه است ؟ ٧- وضعیت معیار نتایج کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه است ؟ ٨- وضعیت معیار نتایج کلیدی عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه است ؟ ٩- الگوی مناسب برای ایجاد کتابخانه بین المللی کودکان و نوجوانان چیست ؟ جامعه و روش پژوهش وشیوه انجام آن به منظور تکمیل شناخت از وضع موجود کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، نظر معاونان و مدیران عالی کانون طبق رویکرد مدل تعالی سازمانی و بر اساس روش مطالعه کیفی ساختار یافته (مصاحبه حضوری ) مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از منطق رادار، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد ارزیابی قرار گرفت .