چکیده:
در چارچوب دیدگاه سازی راهبردی برای دولتمردان و مدیران کلان صنعت علی الخصوص
صنعت الکترونیک و به منظور بالندگی و توسعه استراتژی و شناسائی و شناساندن راه
رسیدن به اهداف صنعت الکترونیک و نمایاندن رهیافت فراگیر اجرای آن از منظر خبرگان،
اقدام به تحقیق پیرامون موضوع"استراتژی صنعت الکترونیک از دیدگاه خبرگان"گردید. این
تحقیق، یک تحقیق توصیفی-پیمایشی مبتنی بر نظرسنجی خبرگان فن به روش دلفی است که در
انتها به تعیین و اولویتبندی راهبردهای متناسب با صنعت الکترونیک خواهد انجامید.
تحقیق فوق در چهار مرحله انجام گردیده است:مرحله صفر-شروع:تعیین مأموریت و اهداف صنعتمرحله اول-ورودی:شناخت وبررسی عوامل خارجی( EFE )و بررسی عوامل داخلی (
IFE )در ماتریس بررسی عوامل داخلی و خارجی کلیه عوامل مؤثر مشخص و اولویتهای آنها
براساس ضریب تعیین میگردد.سپس با رتبهبندی عوامل، نقاط قوت و ضعف احصاء میشود.مرحله دوم-مقایسه:تعیین استراتژیهای محتمل براساس ماتریس( SWOT )فرموله کردن ماهیت و موقعیت استراتژیک صنعت الکترونیک بر اساس( IE )مرحله سوم-تصمیمگیری:ارائه ماتریس برنامهریزی کمی استراتژیک( QSPM )پس از تأیید فرضیه اصلی و اولویتبندی استراتژیهای محافظهکارانه صنعت
الکترونیک، به ارائه راهکارهایی به مدیران و تصمیمگیران این صنعت پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"" نمودار1-استراتژیهای چهارگانه به تصویر صفحه مراجعه شود بهمنظور کشف ارتباطات علی و معلولی بین اجزای استراتژی صنعت الکترونیک و ارائه تغییرات نگرشی به کارگزاران در زمینههای استراتژی و برای کشف اطلاعات خبرگان و صاحبنظران، طرح سؤالات روشن و قابل فهم بسیار اهمیت دارد، بنابراین با توجه به شرایط و ابعاد فوق سؤالات زیر مطرح گردیده است: مأموریت، اهداف، فرصتها و تهدیدات خارجی، نقاط قوت و ضعف داخلی، استراتژیهای قابل قبول، موقعیت استراتژیک، استراتژیهای مناسب و الویتهای آنها در صنعت الکترونیک کشور کدامند؟ روش بکار گرفته در تدوین، نظرسنجی دلفی میباشد.
کانون توجه دست اندرکاران و خبرنگاران این صنعت تکیه بر نیروهای انسانی توانمند به منظور بالندگی آنها و انتقال آخرین دانش فنی، فناوری پیشرفته و ارتقای توانمندی کارکنان و مدیران است و اینکه با حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، تعاونی و دولتی اعم از خارجی و داخلی این صنعت در زمره یکی از صنایع بارز کشور قرار گرفته و در توسعه صنعتی و افق ایران 1400 هجری شمسی، با ارائه محصولات و خدمات قابل رقابت قابلیت جهانی شدن را بدست آورد.
ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی QSPM ) طبق تحقیق پیمایشی دلفی، در مرحله نهایی نظر جمع، به ترتیب اولویت دریافت و در نمودار 4 آورده شده و براساس آن نمودار 5 بشرح ذیل استخراج گردیده است: نمودار 5-اولویت بندی استراتژیهای محافظه کارانه براساس QSPM به تصویر صفحه مراجعه شود نتیجهگیری در نتیجهگیری نهائی، براساس میزان تطابق فرضیه ارائه شده در ابتدا با نتایج حاصله از پیمایش دلفی گروه خبرگان، فرضیه اصلی مورد تأیید قرار گرفت."