چکیده:
از جمله موارد مهمی که ارزیابی و پیش بینی آن میتواند با شبیه سازی انجام
پذیرد، قابلیت اطمینان است.مقالهای که در پیش رو دارید نتیجه انجام پژهشی در مورد
"شبیهسازی قابلیت اطمینان قطعات و قابلیت اطمینان سیستم هیدرولیک بوئینگ 747"
است.در این پژوهش، مدلی در دو قسمت به همراه نرم افزار، ارایه شده است:قسمت اول،
جهت محاسبه قابلیت اطمینان قطعات و سیستم در برگیرنده آنها طراحی گردیده است که
میتواند در اغلب سیستمهای صنعتی استفاده شود.قسمت دوم، جهت محاسبه قابلیت اطمینان
سیستم هیدولیک بوئینگ 747 طراحی شده است.اجراهای متفاوت و نتایج بدست آمده از نرمافزار و همچنین تأیید کارشناسان سیستم
در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حاکی از صحت و اعتبار مدل و نرمافزار
میباشد.این مقاله نگاهی گذرا به تحقیقات گذشته، ضرورت و اهداف تحقیق در بخش مقدمه
دارد و سپس روش انجام تحقیق مشتمل بر معرفی سیستم هیدرولیک، اجرا
وتجزیه و تحلیل آماری و...را مورد بررسی قرار میدهد.در انتها یافتهها
و پیشنهادهایی جهت ادامه کار ارائه خواهند شد.
خلاصه ماشینی:
"4-راندن:این سیستم جهت راندن هواپیما بر روی زمین فعال میگردد و از سیستم شماره 1 تغذیه میشود با توجه به توضیحات فوق در باره سیستمهای عملکننده (استفادهکنندههای نیروی هیدرولیک)، نحوه فعالیت و سیستمهای پشتیبان آنها واضح است که چهار سیستم فوق دارای اهمیتی به ترتیب زیر میباشند؛به عبارت دیگر، اهمیت وظایف هیدرولیک( functions )به ترتیب زیر است: -کنترل پرواز با درجه اهمیت اول -ارابه فرود با درجه اهمیت دوم -ترمز با درجه اهمیت سوم -راندن با درجه اهمیت چهارم قطعات سیستم به چند دسته کلی تقسیم میشوند: به تصویر صفحه مراجعه شود 1- OC :به قطعاتی گفته میشود که باید تا زمان خرابی هواپیما باشد و در هنگام کار، یا بازدیدهای کلی در طول پرواز یا توسط نشانگرها، کنترل شود.
ب-شرح مدل:همانطور که بیان شد مدل در دو بخش کلی طراحی گردیده است که در ذیل به شرح آن میپردازیم: ب-1)محاسبه قابلیت اطمینان قطعات و سیستم: در این بخش از مدل ابتدا با توجه به توزیع خرابی قطعات و وقوع رویدادهای خاص برای هر مورد یک مقدار تصادفی[2]و[8]به عنوان زمان خرابی یا زمان وقوع( age ) تولید میشود و سپس مینیمم آنها یعنی اولین واقعه انتخاب میشود.
علاوه بر توضیحات فوق، برای اطمینان بیشتر نسبت به معتبر بودن نتایج، کارهای زیر نیز انجام گرفته است: 1-اظهار نظر کارشناسان سیستم نسبت به نتایج بدست آمده از شبیهسازی 2-مقایسه دوآلترناتیو مختلف سیستم[1] در مورد اول نتایج بدست آمده از مدل را به رؤیت کارشناسان سیستم که در بخش مهندسی سیستم و آموزش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار هستند، رسانیده و مورد تأیید قرار گرفت."