چکیده:
توسعه سیستمهای اطلاعاتی فرایند طولانی و پیچیده است که از آغاز تا پایان عناصر
مختلفی در آن در گیر میشوند.پروژههای ایجاد سیستم به طور وسیعی از منابع مالی،
فنی و انسانی بهره جسته و در طول اجرا روشها، فنون و ابزارهای متنوعی توسط مجریان
آنها بکار بسته میشود.بنابراین برنامهریزی، مدیریت و راهبری موفقیتآمیز چنین
پروژههایی بدون تبعیت از یک متدولوژی مشخص و مدرن بسیار مشکل است.امروزه برای توسعه سیستمهای اطلاعاتی متدولوژیهای مختلف و شناخته شدهای ارایه
شدهاند که یکی از این متدولوژیها"برنامهریزی سیستمهای تجاری" (1) است که الگوی
مفهومی و روش مدلسازی خاص خود را دارد و مجموعهای از ابزارها، روشها و مفاهیم را
برای اجرای گام به گام توسعه پروژههای سیستمهای اطلاعاتی به کار میگیرد.مقاله حاضر با هدف شناخت و بررسی متدولوژی برنامهریزی سیستمهای
تجاری در زمنیه تجزیه، تحلیل و توسعه سیستمهای اطلاعاتی نگاشته شده است.همچنین به
ارایه مبانی و مفاهیم این متدولوژی، کارکرد آن در توسعه سیستمهای اطلاعاتی متناسب
با هر سازمان و مراحل این روش میپردازد.لازم به ذکر است که در این رابطه دیدگاه
یگانه و واحدی وجود ندارد.شناخت ابزارهای قابل استفاده و نقاط قوت و ضعف این
متدولوژی از دیگر مباحث مطرح شده در این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
"اما در عین حال این در همه آنها مشاهده میشود: -تعیین اهداف بنگاه -تعیین فرایندهای کاری -مدلسازی دادههای بنگاه -تدوین معماری اطلاعات برای اینکه بتوانیم روش یگانهای را در اینجا ارایه کنیم مراحل روش BSP را از کتاب "راهنمای برنامهریزی سیستمهای اطلاعاتی"و از انتشارات ای.
سایر فعالیتهای مرتبط این مرحله عبارتند از: -تهیه و تجهیز اتاق کنترل -مرور اهداف کار -طراحی گزارش نهایی -طراحی اطلاعات جمعی -تدوین برنامه کاری -انتخاب افراد برای مصاحبه و الویتبندی آنها 3-مرور محیط بنگاه (2) :منظور از این مرحله بررسی محیط مؤسسه از طریق برگزاری جلسات همگانی و با شرکت همه مدیران بنگاه و اعضای گروه توسعه سیستم است.
سایر فعالیتهای مرتبط در این مرحله عبارتند از: -شناسایی موجودیتها -شناسایی دادههای مورد استفاده و ایجاد شده توسط هر فرایند -شناسایی گروههای دادهای به تصویر صفحه مراجعه شود -تعریف و تشریح گروههای دادهای 6-تعیین معماری اطلاعات (1) :در واقع ارتباط برقرار کردن بین"فرایندها"و "گروههای دادهای"است.
سایر فعالیتهای مرتبط با این مرحله عبارتند از: -بررسی و مرور خلاصه گزارش توسط گروه -آماده کردن گزارش -انتخاب ابزار ارایه گزارش -ارایه گزارش به مدیران ارشد ابزارها در این زمینه دو دسته ابزار وجود دارد به طوریکه: الف-بخشی از ابزارها، همان ابزارهای متداول در دیگر متدولوژیهای ساخت یافته است(جدول 1) به تصویر صفحه مراجعه شود جدول 1-ابزارهای متداول در متدولوژی BSP ب-بخشی دیگر از ابزارها تخصصی بوده و بر استفاده از ماتریسهای تقاطعی (2) تأکید دارد که در مراحل مختلف متدولوژی از آنها استفاده میشود(جدول 2)."