Skip to main content
فهرست مقالات

استراتژی صنعت لاستیک از دیدگاه خبرگان

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 97 تا 124)

کلیدواژه ها :

تدوین استراتژی ،صنعت لاستیک ،کشور ایران

کلید واژه های ماشینی : استراتژی، استراتژی صنعت لاستیک، تدوین استراتژی صنعت لاستیک، مدیریت استراتژیک، ماتریس، استراتژی‌های تدافعی در صنعت لاستیک، مدیران، استراتژیک، مدیریت استراتژی، صنعت لاستیک از دیدگاه خبرگان

استراتژی پدیده‌ای جهانی است.استراتژی صنعت لاستیک نیز به عنوان زیر مجموعه‌ای از سیستم صنعت جهانی باید مدون باشد در این تحقیق به منظور تدوین استراتژی صنعت لاستیک، برنامه‌ریزی استراتژیک برای این صنعت طی شش مرحله توفان مغزی خبرگان در گروه دلفی تدوین گردید.الگوی جامع مدیریت استراتژیک شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی می‌باشد که در این تحقیق به قسمت اول یعنی مرحله پرداخته شده است.مدل انتخابی، برگرفته از کتاب مدیریت استراتژیک فرد.آر.دیوید[16] می‌باشد.علت این انتخاب جامعیت و شفافیت این الگو و تلفیق علمی-کاربردی (1)این مقاله برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ارشد-رشته مدیریت صنعتی، واحد علوم تحقیقات- دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد که در دیماه 1381 دفاع شده است.موضوع تحقیق همگام با طبقه‌بندی و دسته‌بندی مناسب برای تدوین، اجراو ارزیابی استراتژی است.فرضیه کلی عبارتست از اینکه استراتژی‌های تدافعی در صنعت لاستیک، استراتژی‌های مناسبی هستند که مبنای آن وجود نقاط ضعف داخلی غالب بر نقاط قوت و تهدیدات بیشتر از فرصتهای این صنعت می‌باشد.طی فرایند تحقیق، استراتژی صنعت لاستیک توسط خبرگان آن طی شش نشست تدوین شد.فعالیت نشست اول مشخص کردن مأموریتهای صنعت، نشست دوم تعیین اهداف سازمانی در 10 محور، نشست سوم ارزیابی عوامل مهم و تاثیرگذار داخلی و خارجی بر سازمان، نشست چهارم تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی‌(EFE)L 1 و عوامل داخلی‌(EFI)L 2 با تعیین ضرائب و رتبه‌ها، نشست پنجم تکمیل ماتریس (TOWS)L 3 و استخراج استراتژیهای چهارگانه OS,TS,OW,TW Lو سپس تشکیل ماتریس‌(EI)L 4 و در نهایت نشست ششم به اولویت‌بندی استراتژی‌های تدافعی به روش تحلیلی ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی‌(MPSQ)L 5 می‌باشد که در پایان نتایج حاصله ارائه می‌گردد.در انتها نیز پس از نتیجه‌گیری به ارائه پیشنهادهایی به محققین بعدی، مدیران، درست‌اندرکاران و سیاستگذاران تدوین‌کننده استراتژی صنعت لاستیک اقدام گردیده است.

خلاصه ماشینی: "فعالیت نشست اول مشخص کردن مأموریتهای صنعت، نشست دوم تعیین اهداف سازمانی در 10 محور، نشست سوم ارزیابی عوامل مهم و تاثیرگذار داخلی و خارجی بر سازمان، نشست چهارم تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی‌(EFE)L 1 و عوامل داخلی‌(EFI)L 2 با تعیین ضرائب و رتبه‌ها، نشست پنجم تکمیل ماتریس (TOWS)L 3 و استخراج استراتژیهای چهارگانه OS,TS,OW,TW Lو سپس تشکیل ماتریس‌(EI)L 4 و در نهایت نشست ششم به اولویت‌بندی استراتژی‌های تدافعی به روش تحلیلی ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی‌(MPSQ)L 5 می‌باشد که در پایان نتایج حاصله ارائه می‌گردد. (نمودار 1) به تصویر صفحه مراجعه شود نمودار 1-استراتژی‌های چهارگانه سؤالات تحقیق: 1-مأموریت صنعت لاستیک کشور چیست؟ 2-اهداف بلندمدت صنعت لاستیک کشور کدامند؟ 3-فرصتها و تهدیدات خارجی حاکم بر صنعت لاستیک کشور کدامند؟ 4-نقاط قوت و ضعف داخلی صنعت لاستیک کشور کدامند؟ 5-استراتژی‌های قابل قبول و ممکن کدامند؟ 6-موقعیت استراتژیک صنعت کدام است؟ 7-استراتژی مناسب و اولویت‌های آن چیست؟ الگوی جامع مدیریت استراتژیک: در فرایند مدیریت استراتژیک چارچوب و الگوی قابل قبولی به شرح زیر ارائه می‌گردد که در این تحقیق، بنابر موضوع، فقط به بخش اول یعنی تدوین استراتژی خواهیم پرداخت. همکاری با این موسسات می‌تواند حضور موثرتر ما را در بازارهای جهانی امکان‌پذیر نماید(457) اولویت ششم:با توجه به اینکه تکنولوژی کنونی سازمان مربوط به 25 سال پیش است و به روز کردن تکنولوژی بسیار هزینه‌بر می‌باشد و گذشته از توان مالی، توان علمی آن نیز در داخل کشور وجود ندارد، خبرگان گروه دلفی با 426 امتیاز بر این باورند که با سرمایه‌گذاری مشترک با یک تولیدکننده خارجی می‌توان بطور موثری انتقال تکنولوژی دا انجام داد و از مزایای تولید بیشتر و با کیفیت مطلوب‌تر استفاده کرد و همچنین سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.