Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت کیفیت جامع و فناوری اطلاعات روابط و کارکردها

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 71 تا 90)

کلیدواژه ها : کارآیی ،نوآوری ،اثر بخشی ،فناوری اطلاعات ،مشارکت ،سازمان ،مدیریت کیفیت جامع

کلید واژه های ماشینی : مدیریت کیفیت جامع ،فناوری اطلاعات ،کیفیت ،مدیران ،فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت ،فرآیند بکارگیری مدیریت کیفیت جامع ،سیستم اطلاعاتی مدیریت کیفیت ،بکارگیری مدیریت کیفیت جامع خدمت‌گرا ،مشتری ،سازمان ،کمیته مدیریت کیفیت جامع ،مدیریت فناوری اطلاعات ،استفاده از فناوری اطلاعات ،کیفیت جامع و فناوری ،فناوریهای اطلاعات و مدیریت کیفیت ،بکارگیری ،بکارگیری مدیریت کیفیت جامع خدمات‌گرا ،مدیریت کیفیت جامع‌و فناوری اطلاعات ،مشتریان ،فرآیند ،مراحل فرآیند بکارگیری مدیریت کیفیت ،بکارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات ،بهبود کیفیت ،مفاهیم فناوری اطلاعات و مدیریت ،سیستم ،توسعه کمیته مدیریت کیفیت جامع ،ابزارهای فناوری اطلاعات ،بکارگیری برنامه مدیریت کیفیت جامع ،فناوری اطلاعات روابط و کارکردها ،بهبود

ناوری‌های جدید و پیشرفته، نگرش مدیریت و شیوه‌های حل مسائل و اداره سازمانها را بکلی‌تغییر داده است.میریت درمحیط متحول امروز، برای اداره مؤثر سازمان، باید شرایط گوناگون جهانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قانونی را در نظر گرفته و به عواملی نظیر توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و تغییر انتظارات و سلیقه‌های مشتریان توجه نماید.چرا که در زمینه هر کدام از این شرایط و عوامل، نیاز به اطلاعات مناسب دارد که دانش او را افزایش داده و عدم اطمینان وی را کاهش دهد تا فعالیت مؤثری داشته باشد.از اینرو توجه به فناوریهای اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع و درک اثر آنها بر کارآیی و اثر بخشی، ضروری به نظر می‌رسد.در این مقاله ابتدا مفاهیم فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع، تأثیر آنها بر اثر بخشی 1 و کارآیی 2 سازمان بررسی می‌شود.سپس به رابطه و کارکردهای فناوری اطلاعات 3 ومدیریت کیفیت فراگیر 4 اشاره کرده وبعد از آن فرآیند بکارگیری مدیریت کیفیت جامع خدمت‌گرا بر پایه فناوری اطلاعات را مطرح می‌گنیم. امروزه، طرز تفکر و دیدگاه مدیران در شرکتها نسبت به کیفیت، نگاه دیگری است. تولید با کیفیت مطلوب، مستلزم داشتن تعریف روشن و شفاف از اهداف، برنامه کاری و دستورالعمل مشخص برای هر بخش از کار و هر مرحله از فرآیند، همچنین داشتن سیستم ردیابی، اندازه‌گیری، مستندسازی، ثبت وقایع در زمانها و مکانها و نیز چگونی انجام کارها می‌باشد.

خلاصه ماشینی:

"بر این اساس لازم است که با در نظر گرفتن امکانات موجود، اطلاعات مورد نیاز، روشها و ابزارهای قابل استفاده فناوری اطلاعات نسبت به ایجاد و توسعه یکسیستم اطلاعاتی مدیریت کیفیت جامع 1 اقدام شود. در این مرحله، همچنین لازم است تا کمیته مدیریت کیفیت جامع، اهدافی را در زمینه بسترسازی فرهنگی و تعمیق مفهوم و نگرش کیفیت جامع درسازمان تعیین نماید تا اینکه روزی فرا برسد کهرعایت کیفیت مورد نظر مشتریدر عمق فکر و عمل اعضای‌سازمان قرار گیرد. در این مرحله، کمیته مدیریت کیفیت جامع، باید با بهره‌گیری از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و با در اختیار داشتن سه دسته اطلاعات ترزشمند(اطلاعات مربوط به عوامل خارجی، عوامل داخلی و اهداف و استراتژیها)، یک الگوی عملی و استاندارد برای رعایت کیفیت تمع درسازمان تهیه نماید. برای انجام این کار، کمیته باید با بکارگیری سیستمها و ابزارهای مناسب فناوری اطلاعات و در قالب سیستم اطلاعاتی مدیریت کیفیت جامع، داده‌های مربوط به بهبود کیفیت را از بخشها و واحدهای مختلف جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نماید. -آیا در مدت زمان معین، اهداف کیفیت تعیین شده، تحقق یافته‌اند؟ -آیا استراتژیهای کیفیت، مطابق با برنامه‌های عملیاتی به اجرا درآمده‌اند؟ -آیا واحدها در فعالیتهای خود بر اساس الگوی استاندارد کیفیت عمل کرده‌اند؟ -آیا بهبودی در کیفیت محصولات و فرآیندهای‌سازمان، حاصل شده است؟ -آیا کیفیت بدست آمده، مطلبق با آن چیزی است که مد نظر مشتری بوده است؟ -آیا کیفیت موجود، سازمان را در وضعیتی بهتر از رقبای عمده قرار می‌دهد؟ با پاسخ به سؤالاتی از این قبیل، ممکن است دو نتیجه زیر حاصل شوند(جدول 1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.