Skip to main content
فهرست مقالات

سازمان دانش آفرین

نویسنده: ؛

مترجم: ؛ ؛

تابستان و پاييز 1377 - شماره 2 (14 صفحه - از 70 تا 83)

کلیدواژه ها : استعاره ،دانش‌آفرین ،دانش ضمنی ،دانش صریح ،مارپیچ دانش

کلید واژه های ماشینی : دانش ضمنی ،دانش ضمنی به دانش ،دانش صریح ،حرکت از دانش ضمنی ،ضمنی ،دانش‌آفرین ،سازمانهای دانش ،استفاده از دانش صریح ،تبدیل دانش ضمنی ،شرکتهای ژاپنی ،صریح ،مدیران ارشد ،سازمانهای دانش‌آفرین ،شرکت دانش‌آفرین ،حرکت از دانش ،فرایند تولید ،ژاپنی ،مارپیچ دانش ،آفرینش دانش جدید ،ارشد ،دانش صریح تبدیل ،ضبط دیدگاههای ضمنی ،اعضای تیم ،آفرینش دانش ،مدیریت ارشد ،دانش جدید ،تولید محصولی ،جدید ،اتومبیلهای جدید ،تولید دانش

عدم قطعیت تنها موضوع قطعی در دوران پر از رقابت و تنها منبعی که موفقیت را در این دوران مسیر می‌سازد دانش‌ است.دانش چیزی نیست که خود به خود حاصل شود،بلکه می‌توان آن را تولید کرد و همین فرایند مرز موفقیت شرکتهای‌ موفق است. این شرکتها می‌توانند دانش و فرایند تولید آن را مانند هر فرایند دیگری به درستی اداره کنند.مدیریت دانش بر این‌ اصل استقرار است که آفرینش آن صرفا پردازش اطلاعات کیفی و کمی نیست،بلکه به ضبط دیدگاههای ضمنی و غالبا ذهنی،بینشها و بصیرت تک‌تک کارکنان و آماده‌سازی این دیدگاهها برای آزموده شدن و استفاده از آنها توسط شرکت‌ به عنوان یک مجموعه بستگی دارد. حرکت در این مسیر چیزی است که آن را مارپیچ دانش می‌نامیم.این مارپیچ شامل چهار مرحله است: 1-حرکت از دانش ضمنی به دانش ضمنی 2-حرکت از دانش ضمنی به دانش صریح 3-حرکت از دانش صریح به دانش ضمنی 4-حرکت از ضمنی به صریح تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و نیز استفاده از دانش صریح برای گسترش دانش ضمنی در میان سایر افراد، مراحل اساسی در این مارپیچ به شمار می‌روند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.