Skip to main content
فهرست مقالات

سازمان دانش آفرین

نویسنده: ؛

مترجم: ؛ ؛

تابستان و پاييز 1377 - شماره 2 (14 صفحه - از 70 تا 83)

کلیدواژه ها : دانش‌آفرین ،دانش ضمنی ،دانش صریح ،مارپیچ دانش ،استعاره

کلید واژه های ماشینی : تولید دانش ،اتومبیلهای جدید ،جدید ،تولید محصولی ،دانش جدید ،مدیریت ارشد ،آفرینش دانش ،اعضای تیم ،ضبط دیدگاههای ضمنی ،دانش صریح تبدیل ،ارشد ،آفرینش دانش جدید ،مارپیچ دانش ،ژاپنی ،فرایند تولید ،حرکت از دانش ،شرکت دانش‌آفرین ،سازمانهای دانش‌آفرین ،مدیران ارشد ،صریح ،شرکتهای ژاپنی ،تبدیل دانش ضمنی ،استفاده از دانش صریح ،سازمانهای دانش ،دانش‌آفرین ،ضمنی ،حرکت از دانش ضمنی ،دانش صریح ،دانش ضمنی به دانش ،دانش ضمنی

عدم قطعیت تنها موضوع قطعی در دوران پر از رقابت و تنها منبعی که موفقیت را در این دوران مسیر می‌سازد دانش‌ است.دانش چیزی نیست که خود به خود حاصل شود،بلکه می‌توان آن را تولید کرد و همین فرایند مرز موفقیت شرکتهای‌ موفق است. این شرکتها می‌توانند دانش و فرایند تولید آن را مانند هر فرایند دیگری به درستی اداره کنند.مدیریت دانش بر این‌ اصل استقرار است که آفرینش آن صرفا پردازش اطلاعات کیفی و کمی نیست،بلکه به ضبط دیدگاههای ضمنی و غالبا ذهنی،بینشها و بصیرت تک‌تک کارکنان و آماده‌سازی این دیدگاهها برای آزموده شدن و استفاده از آنها توسط شرکت‌ به عنوان یک مجموعه بستگی دارد. حرکت در این مسیر چیزی است که آن را مارپیچ دانش می‌نامیم.این مارپیچ شامل چهار مرحله است: 1-حرکت از دانش ضمنی به دانش ضمنی 2-حرکت از دانش ضمنی به دانش صریح 3-حرکت از دانش صریح به دانش ضمنی 4-حرکت از ضمنی به صریح تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و نیز استفاده از دانش صریح برای گسترش دانش ضمنی در میان سایر افراد، مراحل اساسی در این مارپیچ به شمار می‌روند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.