چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیت و ویژگیهای جمعیتشناختی (دموگرافیک) بین رانندگان متخلف و غیرمتخلف در شهر اصفهان به طور علی – مقایسهای انجام شد. تعداد نمونهها که به طور در دسترس انتخاب شده، متشکل از 300 نفر در دو گروه 150 نفره از رانندگان متخلف و غیرمتخلف بودند که در شهر اصفهان به مدت حداقل سه سال رانندگی کرده بودند. برای سنجش پنج عامل بزرگ شخصیتی از پرسشنامه فرم کوتاه نئو (NEO-FFI) و برای سنجش ویژگیهای شخصیتی از پرسشنامه دموگرافیک (سن، جنس، سالهای تحصیلات رسمی، وضعیت تأهل و سطح اقتصادی، نوع خودرو و سالهای تجربه رانندگی) استفاده شده است. پس از کنترل متغیرهای جمعیتشناختی، برای مقایسه ویژگیهای شخصیتی (پنج فاکتور شخصیت) رانندگان متخلف و قانون مدار از آزمون t مستقل دوگروهی (همراه با آزمون بررسی همسانی واریانسها- لوین) استفاده شده است. در ویژگیهای شخصیتی روان رنجور خویی، برون گرایی و با وجدان بودن تفاوت معنادار آماری بین دو گروه حاصل شد، اما بین گروههای رانندگان متخلف و غیرمتخلف از نظر گشودگی به تجربه و توافقپذیری تفاوت معناداری وجود نداشت. به منظور بررسی تفاوت نسبت افراد غیرمتخلف و متخلف با توجه به نوع خودرو، سطح تحصیلات، سطح اقتصادی، تأهل و جنسیت از آزمون خی دو استفاده شده است برای مقایسه میانگین سنی رانندگان غیر متخلف و متخلف از آزمون tمستقل دوگروهی (همراه با آزمون بررسی همسانی واریانسها- لوین) استفاده شده است. در ویژگیهای جمعیت شناختی نتایج بدین شرح است : بین نوع خودرو و جنسیت در رانندگان متخلف و غیرمتخلف تفاوت وجود نداشت، اما بین میانگین سنی، سطح تحصیلات و سطح اقتصادی وضعیت تأهل رانندگان غیرمتخلف و متخلف تفاوت به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که خصیصههای روانی انسانها از عمدهترین عوامل مؤثردر وقوع تصادفات و ارتکاب جرایم غیرعمدی ناشی از تخلفات رانندگی است، پس با تحقیق در خصوص ویژگیهای شخصیتی متخلفان و شناسایی آنها میتوان در پیشگیری یا تخفیف این معضل بزرگ، راه چارهای پیدا کرد؛ بخصوص در ایران که در این مورد بررسی جامع و کاملی صورت نگرفته است و تنها در تهران (هاشمیان، صابری بهادری، 1389) و شیراز( حق شناس، حسینی، جمشیدی و عزیزی، 1389) پرسشنامه جامع NEO که پنج فاکتور بزرگ شخصیت را پوشش میدهد، اجرا شده، در حالی که در شهر اصفهان در این زمینه هنوز پژوهشی انجام نشده است .
بنابراین، با توجه به اهمیت و ضرورت رانندگی در جامعه امروزی و آمار بالای تصادفات در ایران و نقش عامل انسانی و عدم بررسی کلیه ویژگیهای جمعیتشناختی در به وجود آمدن تصادفات، در این تحقیق به موارد زیر پرداخته شده است: 1- آیا عامل برونگرایی در رانندگان متخلف و رانندگان غیرمتخلف با یکدیگر تفاوت دارد ؟ 2- آیا عامل روان رنجور خویی در رانندگان متخلف و رانندگان با یکدیگر تفاوت دارد ؟ 3- آیا عامل گشودگی به تجربه در رانندگان متخلف و رانندگان با یکدیگر تفاوت دارد ؟ 4- آیا عامل توافق پذیری در رانندگان متخلف و رانندگان با یکدیگر تفاوت دارد ؟ 5- آیا عامل با وجدان بودن در رانندگان متخلف و رانندگان با یکدیگر تفاوت دارد ؟ National Product Gross 6- آیا ویژگیهای جمعیتشناختی (سن، تحصیلات، جنسیت، نوع خودرو، تعداد افراد تحت تکفل و تأهل) بین رانندگان متخلف و رانندگان غیرمتخلف با یکدیگر تفاوت دارند ؟ روش تحقیق روش پژوهش در این تحقیق پس رویدادی یا علی – مقایسهای است ."