خلاصه ماشینی:
"بررسی مزایای شکلگیری بورسهای کالایی (به خصوص بورسهای محصولات کشاورزی)ایران حسن ولدبیگی (کارشناس ارشد اقتصاد،از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی) بورس کالا بازاری قانونمند و رسمی است که به منظور خرید و فروش گروهی از کالاها تشکیل شده و تعداد زیادی تولیدکنندگان،کالای خود را در آن بازار عرضه میکنند تا پس از بررسیهای لازم نظیر قیمتگذاری توسط کارگزاران آن بازار،مورد دادو ستد قرار گیرد.
در این بازار معمولا سه گروه فعالیت میکنند:گروه اول کسانی هستند که میخواهند اطلاعاتی درباره قیمت کالاها در آینده به دست آورند به گروه دوم کسانی که با به کارگیری سرمایه خود در این بازارها و پذیرش ریسک،انتظار کسب سود دارند و گروه سوم کسانی هستند که میخواهند برای گریز از ریسک وارد چنین بازارهایی شوند.
7. ارائه اطلاعات شفاف و روشن:یکی از ویژگیهای حاکم بازار محصولات کشاورزی،وجود پدیده سلفخری است که در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران و از جمله در مناطق کشاورزی رونق چشمگیر دارد و بسیاری از کشاورزان به دلیل رویارویی با تنگاهای مالی به ویژه در ماههای پیش از برداشت محصول و نیزبر اثر نبود شفافیت کامل اطلاعاتی و گردش مناسب اطلاعات در بازارهای نقدی کالاها و غیره ناگزیرند شرایط تعیین شده از سوی سلف خزان را بپذیرند.
تشکیل بورس کالا باعث بهبود کیفیت محصولات میشود:قیمت محصولات کشاورزی با یک دورهء تأخیر در عرضه آنها مؤثر است به عبارتی عرضه محصول برای دوره آتی از قیمت دروه جاری تبعیت میکند.
این در حالی است که با حضور بورس کالا و قراردادهای آتی،تولیدکنندگان ملزم هستند کالاهای خود را با کیفیت و درجه استانداردی که در قراردادها ذکر شده تحویل دهند و نمیتوانند با توجه به شرایط بازار عمل کنند."