چکیده:
روایتهای مثنوی دارای شکستهای فراوانی است که به دلیل عوامل گوناگون به وجود میآید. با توجه به این امر، پرسش مهم این مقاله این است که راوی (مولوی) از چه شیوههایی برای ارتباط برقرار کردن میان پیرفتها و رویدادهای داستانی پاره پاره و جدا از یکدیگر استفاده میکند؟ به طور کلی این شیوهها را میتوان به سه دسته تقسیم کرد. استفادة مولوی از این شگردها نشان دهندة اهمیت دادن راوی به نکات ظریف داستان پردازی است که کاملا به ویژگیهای گفتمان روایی خود از جمله شفاهی بودن آن و داشتن سطوح روایی چندگانه آگاه است و تلاش میکند با به کارگیری چنین شگردهایی انسجام پیرنگ داستانها را حفظ کند و روایت شنو را دوباره در جریان و فضای داستان قطع شده قرار دهد.
Masnavi’s narrations are not as Linear narration. In regards this aspect، the significant question is that what are the methods that applied by Molavi- narrator in order to make relationship between separated events and sepuences? In general، these methods can be divided into three groups: The use of these formulas represents the narrator’s awareness of delicate and detailed points of storytelling including spoken narrative and several narrative levels. He intentionally efforts to apply such techniques to preserve the Cohesion of Plats and recall the naratee to setting of interrupted story.
خلاصه ماشینی:
"در داستان درونهای فقیهی که به اکراه شراب به او مینوشانند/6 آخرین جمله در یک بخش تفسیری میتواند به عنوان بیت بازگشت در نظر گرفته شود: ور نکوبد، ماند او بسته دهان چون فقیه از شرب و بزم این شهان (6/3933) راوی دربارة این سخن میگوید که ابتلاها برای مردم به منظور یافتن استعدادهای معنوی است؛ در مصرع اول میگوید: اگر خداوند به آدمی ابتلا ندهد، استعداد نوشیدن شرابهای معرفت را نمییابد، سپس راوی با ظرافت بسیار عبارت بسته دهان ماندن را که دارای معنایی عام است، با استفاده از واژة چون به سطح داستانی متصل میکند و به شخصیت داستانی، فقیه، ارتباط میدهد که از نوشیدن شراب شاه محروم است و این گونه به طور غیرمستقیم، زمینة بازگشت به بقیة داستان را فراهم میکند؛ به طوری که در بیت بعدی، داستان این گونه ادامه مییابد: گفت شه با ساقیاش ای نیک پی چه خموشی؟ ده، به طبعش آر، هی (6/3934) 3-2- ذکر نام شخصیتی که گسست در میانة کلام او صورت گرفته است."