چکیده:
مشارکت سیاسی عملی ارادی و آگاهانه است که بطور مستقیم از راههای قانونی و مسالمت آمیز به منظور تاثیر گذاری بر تصمیم گیری های مربوط به اداره جامعه انجام می شود امروزه مشارکت سیاسی به عنوان یک روش سیاسی دارای منافع عملی ویژه ای است که فقدان آن به سامان سیاسی و اهداف بلند مدت حکومت صدمه وارد می کند. زنان به عنوان یک گروه تاثیر گذار در مشارکت و بالاخص مشارکت سیاسی نقش مهمی در تصمیم گیری های سیاسی دارند، این پژوهش نیز با هدف بررسی میزان مشارکت سیاسی زنان شاغل در آموزش و پرورش در صدد پی بردن به میزان مشارکت این گروه و مقایسه این میزان مشارکت از نظر تاهل، سن، دوره تحصیلی، سابقه کار، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، اعتقادات مذهبی، خانواده، آگاهی ومهارت سیاسی می باشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه است که توسط محقق ساخته شده است و در دو بخش ویژگیهای دموگرافیک و سؤالات در قالب طیف پنج درجه ای لیکرت (خیلی کم- کم...)تهیه شده است. ضریب پایایی پرسشنامه نیز 85/. برآورد گردید. جامعه آماری پژوهش را زنان شاغل در آموزش و پرورش ناحیه یک شهر شهرکرد تشکیل می دهد که تعداد آنها بالغ بر815 نفربوده و ازبین آنان به شیوه تصادفی طبقه ای متناسب با حجم تعداد 342 نفر بعنوان نمونه انتخاب گردید. تحلیل آماری نشان داد که میزان مشارکت سیاسی زنان مورد مطالعه در فعالیتهای سیاسی بیش از حد متوسط می باشد. و زنان فرهنگی در زمینه هایی چون شرکت در انتخابات مجلس، کسب اطلاعات و اخبار سیاسی، شرکت در راهپیمایی ها بیشترین میانگین پاسخ را به خود اختصاص داده اند. اما در زمینه مشارکت سیاسی خاص ( عضویت در احزاب، نمایندگی مجلس...) کمتر از حد متوسط بوده اند. در این پژوهش مشخص شد که دین، آگاهی و مهارت سیاسی از عوامل مهم مشارکت سیاسی زنان محسوب می شود یعنی درحقیقت هرچقدر آگاهی و مهارت سیاسی زنان بالاتر باشد میزان مشارکت سیاسی آنان نیز بالاتر خواهد بود. متغیر مدرک تحصیلی نیز بر میزان مشارکت سیاسی زنان فرهنگی مورد مطالعه مؤثر بوده است. یعنی با بالاتر رفتن مدرک تحصیلی میزان مشارکت سیاسی کاهش می یابد. زنان فرهنگی دارای سنین 51 سال به بالاو افراد مجرد و افراد دارای درآمد زیر دویست هزار تومان دارای مشارکت بالاتری نسبت به سایرین هستند ولی این تفاوت معنا دار نیست. همچنین رابطه معنا داری بین مشارکت سیاسی زنان فرهنگی و متغیرهایی چون رشته تحصیلی، سابقه کار، دوره تحصیلی، محل زندگی آنان مشاهده نشد.
Political participation is informed and voluntary matter which is done directly in legal and peaceful ways to effect on decision-makings related to society management، and now political participation as a political method has special practical benefits that it''s lack damages to political improvement and government''s long-term goals. Women have important role in political decision-makings as an effective group in participation and specially political participation. This investigation aiming at the study of the political participation of occupying women in education tries to find this group''s participation and compare this participation extent in respect of marriage state، age، educational period، work history، education level، education field، religious beliefs، family، awareness and political skill.
Used tool in this investigation is established questionary that has been provided in two parts of demographic features and questions in form of 5-degrees likert form. Permanent coefficient of questionary was estimated as 0/85.
Occupying women in education office، district one، city of Shahrekord form the statistical society of investigation، and their numbers are more than 815 persons and among them، a class proportional to volume number of 342 persons were chosen randomly.
Statistical analysis showed that studied woman''s participation in political activities is very intermediate، and occupying women in cultural jobs have dedicated most answer average to themselves in grounds such as participation in parliment elections، obtain the information and political news and participation in walking. But in special political participation، they were less than average.
In this investigation it became clear that religious awareness and political skills are of important factors in women''s political participation، it is meant that in fact، as women''s awareness and political skill increase، their political participation also increases. Educational document variable also is effective in studied occupying women''s political participation. It is meant that as education document increases، political participation decreases.
Occupying women in cultural jobs who have 51 years old and more and married persons and persons with income less than 200000 tomans have higher participation than others، but this difference is not meaningful.
No meaningful relation was found between occupying women''s political participation and variables such as educational field، work history، educational period and their residency.