چکیده:
مطالعه رفتار آدمی و شناخت عواملی که موجب تقویت یا تغییر آن می شود از موضوعات مورد مطالعه اندیشمندان علوم اجتماعی و رفتاری است. یکی از این مسایل بحث تعهد اجتماعی جوانان و میزان پایبندی آنها به اصول و قوانین اساسی حاکم در جامعه می باشد. بدون شک تعهد اجتماعی به معنی هماهنگی اجزای نظام اجتماعی جهت دستیابی به اهداف نظام یکی از خصوصیات مهم جامعه ایده آل می باشد و این امر هنگامی حاصل می گردد که اعضای آن جامعه به عنوان عناصر تشکیل دهنده اجزای نظام اجتماعی وظایف خود را شناخته و به آن عمل نمایند و همچنین خود را در برابر همنوعان خود مسئول بدانند. با توجه به اهمیت تعهد اجتماعی در ثبات، سلامت و کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه مطالعه این مقوله و شناخت آن در برنامه ریزی های اجتماعی ضرورت دارد. بر این اساس هدف این مقاله بررسی رابطه بین رضایت اجتماعی و هویت ملی با تعهد اجتماعی در میان جوانان در شهر شیراز می باشد. جهت تنظیم چارچوب نظری تحقیق از رهیافت مبادله با تمرکز بر نظریات لاولر و یون استفاده شده است. روش تحقیق در این مقاله پیمایش و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ساختار یافته است. حجم نمونه 382 نفر بود که برای افزایش دقت 400 نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامه در 6 منطقه از شهر شیراز تکمیل گردید. برای پایایی ابزار تحقیق از آلفاکرونباخ و برای روایی از اعتبار معیار و سازه استفاده شد. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی بررسی شدند. در این راستا برای آزمون فرضیات تحقیق از ضریب همبستگی و آزمونهای مقایسه میانگین ها استفاده شد. برای سنجش مدل تحقیق از رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها و نتیجه گیری: تحلیل داده های این بررسی نشان می دهد که رابطه بین دو سازه رضایت اجتماعی و هویت ملی با تعهد اجتماعی در سطح 95 درصد اطمینان معنادار است. بین تعهد اجتماعی جوانان و متغیرهای رضایت اجتماعی(46/0=r)، هویت ملی(67/0=r)، تحصیلات(27/0=r) و تحصیلات مادر(31/0=r) وجود دارد. آمارها نشان می دهد که بین رضایت از زندگی و تعهد اجتماعی رابطه متوسط و معنی داری وجود دارد. ضریب بدست آمده برای این متغیر برابر(46/0) با سطح معنی داری (000/0=P)، بیانگر رابطه مثبت و مستقیم اما ضعیف بین دو متغیر مذکور می باشد. نتایج ضریب رگرسیونی نشان می دهد که 6 متغیر رضایت اجتماعی(39/0Beta=)، هویت ملی(42/0Beta=)، وضعیت شغلی(33/0Beta=)، وضعیت تاهل(26/0Beta=)، تحصیلات (21/0Beta=)، جنسیت(17/0Beta=) و سن(13/0Beta=) به ترتیب میزان اهمیتی که در تبیین متغیر وابسته داشته اند وارد معادله شده و در مجموع 59/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین و توضیح کرده اند(59/0=R²).
Aims: One of the main problems in social science، particularly in sociology and behavioral scientific is youth s social commitment and their involvement to the basic rules in society. Social order reflects integrity between social system elements to achieve social aims which is main characteristic of ideal society. This can be achieved when members of society recognize and operate their tasks properly. The main purpose of this study was The Survey on Relationship between Social Satisfaction and Identity with Social Commitment on Youths in the Shiraz City. This article is passed on a social exchange approach with particular emphasis on Lawler and yoon ’s theory.
Research method: This research conducted based on survey method and with questionnaire among 19-35 years age old in the Shiraz City. Sample contained 400 persons and selected through systematic random sampling. Face، criterion and construct validity have been used to verify the validity and alpha coefficients to assess the reliability of the measurement. To test the hypotheses، Pearson correlation coefficient and analysis of variance were employed. Multiple regression and path analysis were used to assess the research model.
Results and discussion: The data analysis show that the structural relationship between Social Satisfaction and Identity with Social Commitment. According to the research findings، There is significant relation between the youth s social commitment and social satisfaction، social identity، education and mother education. Regression results show that the six variables: social satisfaction (Beta=0.39)، national identity (Beta=0.42)، employment status (Beta=0.33)، marital statues (Beta=0.26)، education (Beta=0.21)، gender (Beta=0.17) and age (Beta=0.13) entered to regression model and explained 59 percent of dependent variable variance(R²=0.59).