Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد توسعه: صادرات و رشد اقتصادی در افریقا یادداشتی بر موضوع علیت

نویسنده:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : صادرات، رشد صادرات، صادرات و رشد اقتصادی، افریقا، علیت، رشد، توسعه، آزمون علیت گرانجر، تشویق صادرات، رشد صادرات و رشد اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"و مقاله رابطه علی بین صادرات و رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد پایین افریقا با به کارگیری آزمون علیت گرانجر بررسی می‌شود در ابتدا دیدگاهی در زمینهء تجارت به‌عنوان موتور رشد وسیاست تشویق صادرات ارائه می‌شود. تجارت به‌عنوان موتور رشد یک دیدگاه تجارت بین الملل و اثر آن برروی رشد و توسعه اقتصادی جایگاه‌ مهمی در نظریه و بحث‌های سیاسی به خود اختصاص داده است تا جایی که به اقتصاد سیاسی همچون یک علم نگاه می‌شود آن‌طوری که‌ پیشگامان علم اقتصاد کلاسیک نیز به آن اشاره داشته‌اند. باوجوداین تغییر جهت که نسبت‌ به کالاهای صادر شده از کشورهای در حال توسعه ایجاد شده،هنوز هم اثر محرک صادرات بر رشد اقتصادی به‌عنوان یک چهره ثابت از تفاسیر گوناگون نظریه تجارت باقی مانده است. د دارو هیچ تأییدی برای حمایت از نظریه نئوکلاسیک در هیچ یک از کشورهای تازه صنعتی شده پیدا نکرد نتایج د دارو نشان داد که فرضیه‌ رشد حاصل از صادرات فقط در هفت کشور فقیر ابتدایی با درآمد پایین‌ صادق است. در دهه‌های 0791 و 0891 تجدید حیاتی‌ از دیدگاه تجارت به‌عنوان موتور رشد دیده‌ شد که این امر از طریق سیاست صادرات صنعتی‌ استدلال می‌شد و اصلاح و تجدید نظری از سیاست اصلی پیشنهادی به وسیله نظریه‌ مزیت نسبی هکشر-اوهلین بود بهمنی اسکویی(2991)با مطالعه از 02 کشور در حال توسعه‌ نتایج غیر طبیعی را دربارهء علی بین صادرات و رشد اقتصادی به‌ دست آورد. نتایج پایانی نبود تأیید تجربی کافی برای جهت علیت از صادرات به رشد اقتصادی‌ به لحاظ عقلانی و منطقی سبب می‌شود سیاست‌های توسعه افریقا که‌ برپایهء تز(موتور رشد)شکل گرفته‌اند،مورد بازبینی وتجدیدنظر قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.