چکیده:
امروزه جامعۀ ما با فقدان تدریجی معانی یا جایگزینی آنها مواجه است. یک بعد از جدائی افراد از نظام اجتماعی به واسطۀ همین بی معنایی اجتماعی تعریف شده است و بخشی از بزهکاری، سرخوردگی، پوچ گرائی، مصرف انواع قرصهای روان گردان و مخدر، عدم گرایش به کار، عدم تمایل به تحصیل و .... به سبب همین بی معنایی است. روش تحقیق مورد استفاده این پژوهش پیمایشی و شیوۀ تحقیق همبستگی است. جامعۀ آماری این طرح کلیۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان وردی 82 کارشناسی دانشگاه تبریز هستند. نتیجۀ حاصل از آزمون فرضیهها نشان دهندۀ وجود رابطۀ معنی دار بین متغیرهای اعتماد اجتماعی، رضایت اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل و بیگانگی اجتماعی به عنوان متغیر وابستۀ تحقیق است. بعلاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره تحقیق نشان میدهد که در نمونۀ تحصیلات تکمیلی 53 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل پژوهش تبیین میشود.
Our society is confronted with lack of meanings or the problem of replacing them these days. Dimension of peope separation from social system and criminal consumption of tablets, disinclination to work, disinclination to education and others had been defined by social meaninglessness. Alienation studies has a high place in social science and it is hoped that these studies cleared these related factors with social alienation and the solutions for solving those problems are proviede. The method was used in this research is a survey and correlation. Samples of this research are composed of students in B.A, M.A, Ph.D. students in the Tabriz University. The results show significant relation beween independent variables included social trust, social satisfaction and social alienation. In addition to multivariate regression analysis, complementary sample 53% of changes in dependent variable is explained by independent variables.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب مطرح شده، سؤال عمدۀ تحقیق حاضر به این صورت بیان میشود که میزان بیگانگی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز چه اندازه است؟ Alienation Powerlessness Meaninglessness Normlessness Isolation Cultural estrangment Self estrangment اهداف تحقیق تعیین رابطۀ بین اعتماد اجتماعی 1 و میزان بیگانگی اجتماعی دانشجویان تعیین رابطۀ بین اثربخشی اجتماعی 2 و میزان بیگانگی اجتماعی دانشجویان تعیین رابطۀ بین رضایت اجتماعی 3 و میزان بیگانگی اجتماعی دانشجویان تعیین رابطۀ بین میزان دینداری 4 و میزان بیگانگی اجتماعی دانشجویان مشخص کردن رابطۀ بین میزان بیگانگی اجتماعی و متغیرهای زمینه ای تعیین میزان اثرگذاری هر یک از متغیرهای مستقل بر بیگانگی اجتماعی مشخص کردن تفاوت بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی بر حسب میزان بیگانگی چارچوب نظری تحقیق نظریههای کلان دربارۀ بیگانگی، اساس دیدگاه خود را بر این اختصاص داده بودند که وجود پدیدۀ بیگانگی در یک جامعه منجر به نمودهای گوناگون رفتارهای بیگانه وار نظیر بی قدرتی، انزوا، تنفر فرهنگی و ...
با توجه به نتایج تحقیق، وجود تفاوت معنی دار بین دو گروه تحصیلات تکمیلی و کارشناسی از لحاظ متغیر دینداری از یک طرف و رابطه معنی دار بین میزان دینداری و بیگانگی اجتماعی از طرف دیگر است، بهتر است در مراتب بالاتر تحصیلی مسئولان دانشگاه برنامههایی ترتیب دهند که دانشجویان با استفاده از مطالب معقول و منطقی شناخت صحیح و مناسبی در مورد دین پیدا کرده و به جای رها کردن گرایش دینی خود، با تغییر قرائت و برداشت خود از دین به باورهای مطلوب و مناسبی از دین دست یابند."