چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی و اعتماداجتماعی در سازمان با توسعۀ کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیر پزشکی جنوب شرق کشور بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ اعضای هیأت علمی رسمی و کارکنان رسمی و پیمانی دانشگاههای دولتی پزشکی و غیر پزشکی جنوب شرق کشور بودند که در سال در سال تحصیلی 89-88 به خدمت اشتغال داشتند.از دانشگاههای مذکور 6 دانشگاه بصورت تصادفی انتخاب گردید که بین آنها 240 نفر بصورت تصادفی و متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شد. سپس پرسشنامههای یادگیری سازمانی، اعتماد سازمانی و توسعۀ کارکنان بین آنها توزیع و پس از جمع آوری بیش از 80% پرسشنامه ها نسبت به استخراج داده ها اقدام شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط استادان و متخصصان علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامههای یادگیری سازمانی، اعتماد سازمانی و توسعۀ کارکنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 73/0، 82/0 و 71/0 تعیین گردید. در این پژوهش، از آزمون شاپیروویلک برای بررسی نرمال بودن نمرات، ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطۀ بین متغیرها، رگرسیون خطی و انحنایی و تحلیل واریانس برای بررسی فرضیات و رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر برای سنجش مدل پژوهش استفاده گردید. بر اساس یافتههای تحقیق رابطۀ معنی داری بین متغیرهای یادگیری سازمانی (477/0=r) و اعتماد سازمانی (163/0=r) با توسعۀ کارکنان وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیر وابسته مستقیما تحت تاثیر متغیر یادگیری سازمانی است (469/0=) و یادگیری سازمانی نیز به صورت غیرمستقیم بر توسعۀ کارکنان تأثیر دارد (278/0=)؛ اما تأثیر مستقیم اعتماد سازمانی بر توسعۀ کارکنان معنادار نیست. (N. S، 033/0=) به همین دلیل این رابطۀ از مدل نهایی پژوهش حذف گردیده است.
The purpose of this study was to study the simple and multiple relation of organizational learning and social trust with staff development in public medical and non medical universities of south east. Research method is descriptive – correlative. Statistical population includes all faculty members, official and contractual staff of public Medical and non – Medical universities of South east, who were employed in academic year 1388-1389. From the mentioned universities six universities were chosen randomly and then from these universities 240 people were chosen randomly as sample. Three questionnaires of organizational learning, organizational trust and staff development were distributed among them and after collecting more than 80% of questionnaires, data were chosen. Content validity of three questionnaires were confirmed by professors and experts at college of educational sciences. Reliability of these questionnaires were calculated using kronbakh coefficient and were 0.71, 0.82 , and 0.73 respectively. In this research, Shapirovilk test was used to survey normality of marks, Pierson corrolatin coefficient for surveing the relations among variables, and linear and curvical regression and variance analyses was used to survey hypothesis and multivariable regression and path analysis used to measure the model. According to findings of this research there is a significant relation among variables of organizational learning (r=0.477) and organizational trust (r=0.163) with staff development. Results of multivariable regression show that dependent variable is directly affected by variable of organizational learning (β=0.469) and organizational learning indirectly affect staff development (β=0.278), but direct affect of organizational trust upon staff development was not significant (β=0.033, N.S). So, this relation is omitted from the final research model .
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 9- نتایج تحلیل واریانس تأثیرات عضویت گروهی کارکنان و اعضای هیأت علمی بر روی متغیرهای پژوهش متغیرمستقل متغیروابسته مجموع مجذورات Ata2 واریانس درجه آزادی F معنی داری توان آماری گروههای کارکنان و هیات علمی اعتماد سازمانی 041/0 023/0 041/0 1 08 /0 77 /0 059/0 یادگیری سازمانی 414/1 0001/0 414/1 1 60 /4 03 /0 57/0 توسعه کارکنان 23/1 025/0 23/1 1 50/3 02 /0 65/0 چنانچه در جدول 9 مشاهده می شود: فقط بین میانگینهای یادگیری سازمانی و توسعۀ کارکنان در دو گروه کارکنان و اعضای هیأت علمی تفاوت وجود دارد (05 /0 p<)؛ لذا فقط دراین دو مورد، فرضیۀ 5 تأیید میگردد.
نتایج مقایسه، پاسخگویان پزشکی و غیرپزشکی درجدول 11 ارائه شده است: جدول شماره 11- نتایج تحلیل واریانس تأثیرات عضویت گروهی پزشکی و غیرپزشکی برمتغیرهای پژوهش متغیرمستقل متغیروابسته مجموع مجذورات Ata2 واریانس درجه آزادی F معنی داری توان آماری گروههای پزشکی و غیرپزشکی یادگیری سازمانی 57/0 010/0 57/0 1 85 /1 17 /0 27/0 اعتماد سازمانی 52/1 016/0 52/1 1 13 /3 07 /0 42/0 توسعۀکارکنان 01/1 021/0 01/1 1 4 04 /0 52/0 چنانچه از نتایج جدول (11) مشاهده می شود: فقط تفاوت بین میانگین نمرات توسعۀ کارکنان در گروههای پزشکی و غیرپزشکی معنادار است (045 /0= p).
Crainer Killen Cullen Baird & Amand Kauser & Shaw Ozag Randeree Grimmer Yilmaz Das & Teng 3- با توجه به اینکه هر یک از ساختارهای سازمانی به نوعی بر روی سطح اعتماد در سازمان تأثیر گذارند، بنابراین دانشگاهها باید بتدریج از ساختارهای مکانیکی فاصله گرفته و به ساختارهای زنده و منعطف و ارگانیک نزدیک شوند."