Skip to main content
فهرست مقالات

آیا تجربه دینی می تواند باور دینی را موجه کند؟

نویسنده: ؛

بهار 1383 - شماره 38 (18 صفحه - از 61 تا 78)

کلیدواژه ها : تجربه دینی ،باورهای تجلی بنیاد ،توجیه ،توجیه معرفتی ،توجیه دستوری ،رویه ادراکی (حسی) رویه معرفتی دینی (مسیحی)

کلید واژه های ماشینی : تجربه دینی ،آلستون ،باورهای دینی ،دینی ،توجیه دستوری ،موجه ،حداقلی از توجیه دستوری ،تلقی از توجیه معرفتی ،رویه ادراک ،ادراک حسی ،دستوری ،CP ،رویه معرفتی مسیحی ،رویه ادراک حسی ،رویه ادراکی ،توجیه معرفتی ،رویه ادراک دینی ،رویه‌های تکوین باور ،ادراکی ،تکوین باورهای دینی ،رویه معرفتی ،توجیه دستوری حداقلی ،حسی ،آلستون از توجیه معرفتی ،توجیهی ،مسیحی ،رویه‌های تکوین باور دینی ،خداوند ،آلستون به مقایسه رویه ،تکوین باور

مقاله حاضر دیدگاه یکی از فیلسوفان دین، ویلیام آلستون، را در دفاع از منزلت معرفتی تجربه دینی بررسی می‌کند. توجیه و توجیه معرفتی در معرفت‌شناسی آلستون از جمله مباحث مقدمی در این مقاله است. نویسنده برای بررسی رویه‌ای که به تکوین باورهای دینی منجر می‌گردد، رشته استدلال‌هایی را پی می‌گیرد که در آن آلستون به مقایسه رویه ادراک حسی و رویه ادراک دینی از منظر توجیه معرفتی می‌پردازد. وی پس از طرح دو تلقی از توجیه معرفتی (تلقی سنجش‌گرانه و تلقی دستوری) نشان می‌دهد که رویه ادراک حسی تنها براساس تلقی حداقلی از توجیه دستوری می‌تواند موجه باشد؛ سپس رویه ادراک دینی (مسیحی) را به محک این تلقی از توجیه معرفتی زده و نتیجه می‌گیرد که این رویه معرفتی نیز، مانند دیگری، واجد چنین توجیهی است و تجربه دینی می‌تواند تحت شرایطی، پاره‌ای از باورهای دینی را موجه کند؛ با این قید که چنین توجیهی در بادی نظر ممکن است با دلایل معارض قوی‌تر، ملغی یا تضعیف گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.