Skip to main content
فهرست مقالات

خاستگاه تاریخی و روش شناختی فلسفه دین هیوم

نویسنده: ؛

بهار 1383 - شماره 38 (29 صفحه - از 109 تا 137)

کلیدواژه ها : دین ،علت ،دلیل ،استدلال احتمالی ،استدلال آزمایشی ،استنتاج علی ،تجربه‌باوری ،امور واقع ،دین طبیعی یا عقلانی ،برهان نظم ،معجزه

کلید واژه های ماشینی : هیوم ،هیوم در فلسفه دین ،فلسفه دین ،فلسفه دین هیوم ،معجزه ،استنتاج علی ،برهان معجزه ،روش استنتاج علی ،دین وحیانی ،دینی ،وجود خدا ،امور واقع ،دین طبیعی ،روزگار هیوم ،وحیانی ،روزگار ،رابطه عقل و دین ،دین عقلانی ،روابط علی ،عقل و دین ،واقع ،آثار هیوم ،دفاع از دین وحیانی ،فلسفه جدید ،روش استدلال ،قلمرو فلسفه دین ،اعتقاد دینی ،وقوع معجزه ،عقاید دینی ،عقل و ایمان

مطالعات هیوم در فلسفه دین، در پی سنجش دلایل اقامه شده بر درستی عقاید دینی و بررسی علل پدیده‌ای به نام دین، در تاریخ و اجتماع است. وی برای انجام این دو کار، در اغلب مواقع، روش تحقیق واحدی را به کار گرفته، آن را «استدلال آزمایشی» و یا «استنتاج علی» نامیده است. علت استفاده هیوم از این روش، تجربه‌باوری اوست. وی معتقد است داوری درباره همه امور واقع، از جمله مؤلفه‌های باور دینی، همانند باور به وجود خدا یا به‌وقوع معجزات، باید به روش استنتاج علی صورت گیرد. مسائلی را که هیوم در فلسفه دین مورد بررسی قرار داده، از یکسو تحت‌تأثیر این دیدگاه روش‌شناختی است و از سوی دیگر به اقتضای موقعیت خاص تاریخی زمان اوست؛ زیرا در روزگار هیوم، دین‌طبیعی یا عقلانی و به ویژه مباحث خاصی همچون: برهان نظم و برهان معجزه، موردتوجه اندیشمندان بوده است. بر این اساس هیوم این‌گونه مباحث را در اولویت تحقیقات خود در قلمرو فلسفه دین قرار داده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.