خلاصه ماشینی:
"د: از اینها که بگذریم،این پرسش برای مطالعه کنندهفلسفه اسلامی(بخصوص فلسفه ملاصدرا که رایجتراست)پیش میآید که آیا تحولات علمی چهارصد پانصدسالۀ اخیر تأثیری روی مسائل فلسفی از جهت عناوین وابواب و نیز از لحاظ روش بررسی نباید گذاشته باشد؟وآیا اکتفا به اینکه فی المثل ملاصدرا اگر در آثار خود از فرضیات و نظریات علمی کهنهای یاد کرده نه به عنواناعتقاد شخص او بلکه به عنوان استفاده از«اصولموضوعه»است،عقب ماندگی علمی این فیلسوف عصرصفوی را نسبت به زمان ما جبران مینماید؟و با ادعایاینکه ملاصدرا بر خلاف مشی حکمای اسلامی به طورالهامآمیزی در ربط حادث و قدیم پای«افلاک نهگانه»رادر میان نیاورده است،و یا اینکه فلسفه«علم وجود»استو بحث در تک تک موجودات موضوع علوم خاص دیگراست....
(6)-درج 2 ص 236 راجع به مبانیت مبدا اول با موجودات بحث شدهو در ج 2 ص 238 مینویسد:«وحدت وجود،چشم مادیون را روشنمیکند» (7)-مرحوم اکبر داناسرشت،در جزوۀ خلاصه افکار سهروردیو ملاصدرا(ص 4)نوشته است:«برخی از فضلا به مقام علمی صدرایشیرازی جسارت کرده و گفتهاند کتب پیشینیان را بدون نام نویسنده درنوشتههای خود آورده و از خود چیزی نداشته،هر چند شخص باید همگامنقل مطلبی از یک کتاب نام گوینده یا نویسنده را بیاورد،با قبول اینایراد،حکیم شیرازی ما افکار و اندیشههای خاص داشته که چون بیش ازحد معمول چیز نوشته این مسایل در خلال آن نوشتهها گم شده،و اگرمیتوانست رسالهای در افکار اختصاصی خودش ترتیب دهد سودمندتربود و بیشتر به اشتهارش کمک میکرد."