چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با روش « عقلانی- عاطفی- رفتاری» بر کاهش عقاید نا کارآمد دانش آموزان دختر دوره متوسط بوده است. جامعه تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر سال سوم دوره متوسطه شهر نجف آباد بود که در سال تحصیلی 90-89 در یکی از مدارس دوره متوسطه شهر نجف آباد مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش «خوشه ای تصادفی چندمرحله ای» بود که در نهایت 24 دانش آموز پایه سوم متوسطه به عنوان گروه نمونه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 12 نفره تقسیم شدند که به صورت تصادفی در یکی از گروه های کنترل و آزمایش قرار گرفتند. از هر دو گروه، یک پیش آزمون گرفته شد. سپس درمان «عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری» به صورت گروهی بر اساس برنامه ای شامل 10جلسه آموزشی با مدت زمان 90 دقیقه در هر جلسه، بر روی گروه آزمایش اجرا گردید.درراستای تجزیه وتحلیل داده ها ی پژوهش، به منظور توصیف آماری ازشا خص های آمارتوصیفی وبه منظور تحلیل های استنبا طی وآزمون فرضیه ها ی تحقیق ، ازروش تحلیل کوواریانس به وسیله spss 16 استفاده شد. در نهایت، مشخص گردیدکه درمان «عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری»گروهی برعقاید ناکارامد دانش آموزان دختر دوره متوسطه تاثیر دارد(5../. p= ) و باعث کاهش 32درصدی عقاید ناکارامد دانش آموزان می گردد. پس از اجرای درمان «عقلانی – عاطفی – رفتاری »گروهی ، از بین خرده مقیاس های عقاید ناکارامد،«انتظارات بیش از حد از خود» (5./.= P ( 18 درصد،«نگرانی زیاد توام با اضطراب» ) ( P =./.4 23 درصد،«درماندگی برای تغییر (P= . /.5) « 21درصد،«توقع تایید از دیگران» ) 3 . /.= ( P 19 درصد و «وابستگی» . /…1) = (P 45 درصد کاهش یافت. این روش بر کاهش عقاید ناکارآمد «کمال گرایی»، «واکنش در مقابل ناکامی ها» ، «بی مسوولیتی عاطفی»، «اجتناب از مشکل» و «سرزنش کردن خود» موثر نبود .
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی به شیوه TBER بر کاهش عقاید ناکارامد توقع تایید ازدیگران،انتظارات بیش از حد از خود و دیگران،واکنش با درماندگی به ناکامی،بیمسؤولیتی عاطفی،اجتناب از مشکل و درماندگی برای تغییر مؤثر است،ولی بر عقاید ناکارامد نگرانی زیاد توام با اضطراب،سرزنش کردن خود،وابستگی و کمالگرایی مؤثرنیست.
فرضیه 2:درمان«عقلانی-عاطفی-رفتاری»گروهیبر عقیده ناکارآمد«توقع تأیید از دیگران»دانشآموزان دختر دوره متوسطه تاثیر دارد (به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول 3 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس پسآزمون با برداشتن اثر پیشآزمون بین دو گروه ارائهشده است.
فرضیه 3:درمان«عقلانی-عاطفی-رفتاری»گروهی بر عقیده ناکارآمد«سرزنش کردن خود»دانشآموزان دختر دوره متوسطه تاثیر دارد (به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول 4 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس پسآزمون با برداشتن اثر پیشآزمون بین دو گروه ارائهشده است.
براساس نتایج مندرج در جدول،چونتفاوت معنیدار است )50/0-p( بنابراین،فرض&%00107RSOG001G% پژوهش که عبارت بود از اینکه درمان«عقلانی-عاطفی-رفتاری»گروهی بر عقیده ناکارامد«درماندگی برای تغییر»مؤثر است،تأیید میگردد.
شاخص اثر به دست آمده،حاکی از این است که 21درصد کاهش عقاید ناکارامد«درماندگی برای تغییر»آزمودنیهای شرکتکننده در گروه آزمایش را میتوان به درمان«عقلانی-عاطفی-رفتاری»نسبتداد.
نتایج نشان داد که درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری گروهی بر عقاید ناکارآمد دانشآموزان دختردوره متوسطه اثر دارد و این اثربخشی در سطح 0/01 -a معنادار است.
شاخص اثر به دست آمده،حاکیاز این است که 32 درصد کاهش عقاید ناکارامدآزمودنیهای شرکتکننده در گروه آزمایش رامیتوان به درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری گروهینسبت داد.
علی بلندی(1385)نیز طی پژوهش خود با عنوان بررسی رابطهباورهای غیر منطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهشهر همدان،با مطالعه دو گروه 20 نفره ازدانشآموزان دبیرستانی به این نتیجه رسید که شناختدرمانی میتواند علاوه بر کاهش اضطراب امتحاندانشآموزان،به کاهش عقاید ناکارآمد آنان منتهیشود."